Preview

Vysshee Obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia

Advanced search

Пути повышения эффективности подготовки аспирантов

Abstract

Несмотря на принятие системы мер по повышению качества экспертизы диссертаций, включая их повсеместную проверку на предмет наличия неправомерных заимствований, ужесточение правил работы диссертационных советов, уменьшение общего числа защит некачественных диссертаций, критика процесса и результатов подготовки аспирантов сохраняет свою остроту. В статье рассматриваются резервы повышения качества диссертационных исследований, выявленные на основе анализа динамики изменения показателей подготовки аспирантов в новейшей российской истории, а также деятельности их научных руководителей. Особое внимание уделено обоснованию конкретных рекомендаций по улучшению качественного состава аспирантов, повышению уровня их стипендиального обеспечения в увязке с формированием финансовых стимулов к результативному завершению диссертационного исследования, разработке механизмов повышения эффективности труда научных руководителей, совершенствованию процедуры экспертизы результатов диссертационных исследований на каждой из трех взаимосвязанных стадий – аттестации аспирантов, защиты в диссертационном совете, рассмотрении диссертации в экспертном совете ВАК

About the Authors

Андрей Марголин
Российская академия народного хозяйства и государственной службы при Президенте Российской Федерации
Russian Federation


Роман Мельников



References

1. Shestak, V.P., Shestak, N.V. (2015). [Postgraduate Studies as the Third Level of Higher Education: Discursive Field]. Vysshee obrazovanie v Rossii =Higher Education in Russia. No. 1, pp. 5-14. (In Russ., abstract in Eng.)

2. Senashenko, V.S. (2017). [On the Prestige of the University Teacher Profession, Postgraduate Academic Degrees and Titles]. Vysshee obrazovanie v Rossii =Higher Education in Russia. No. 2, pp. 36-44. (In Russ., abstract in Eng.)

3. Reznik, S.D. (2016). [The Graduate School – Ways of Improving Efficacy]. Universitetskoye upravleniye: praktika i analiz =University Management: Practice and Analysis. Vol. 19, no. 3, pp. 106-114. (In Russ., abstract in Eng.)

4. Senashenko, V.S. (2016). [Problems of Postgraduate Training Organization on the Basis of the Federal State Educational Standards of the Third Level of Higher Education]. Vysshee obrazovanie v Rossii =Higher Education in Russia. No. 3, pp. 33-43. (In Russ., abstract in Eng.)

5. Vershinin, I.V. (2015). [The Development of Postgraduate Studies in Russia: the Solutions to Improve the Targeting of Screened Applicants to Training of Highly Qualified Personnel]. Nauka. Innovatsii. Obrazovaniye =Science. Innovation. Education. No. 18, pp. 61-72. (In Russ., abstract in Eng.)

6. Mironos, A.A., Bednyi, B.I. (2016). [On the Issue of Final State Certification in the Postgraduate School of a New Type]. Universitetskoye upravleniye: praktika i analiz =University Management: Practice and Analysis. No. 3, pp. 118-128. (In Russ., abstract in Eng.)

7. Bednyi, B.I. (2016). [On the Issue of the Goal of Postgraduate Training (Dissertation vs Qualification)]. Vysshee obrazovanie v Rossii =Higher Education in Russia. No. 3, pp. 44-52. (In Russ., abstract in Eng.)

8. Kasatkin, P.I., Inozemtsev, M.I. (2016). [Current Issues of Arranging Post-graduate Education for Academic Staff Training]. Vysshee obrazovanie v Rossii =Higher Education in Russia. No. 4, pp. 123-127. (In Russ., abstract in Eng.)

9. Allakhverdyan, A.G. (2014). [State Policy on Postgraduate Education in Soviet and Post-Soviet Science: a Comparative Historical Analysis]. Voprosy istorii estestvoznaniya i tekhniki =Issues of the History of Science and Technology. No. 1, pp. 111-118. (In Russ.)

10. Gruzdev, I.A., Terent'ev, E.A. (2017). [Data against Myths: Evidence from the Survey of PhD Students in Leading Russian Universities]. Vysshee obrazovanie v Rossii =Higher Education in Russia. No. 7, pp. 89-97. (In Russ., abstract in Eng.)

11. The Global Viability of Human Capital Contracts. Yale University, 2015.

12. Palacios M. (2002). Human Capital Contracts. Equity-like Instruments for Financing Higher Education. Policy Analysis. No. 462, pp.2-11.

13. Kapadia R. (2015). A Solution to the Student Loan Crisis: Human Capital Contracts. Brooklyn Journal of Corporate, Financial and Commercial Law. Vol. 9, pp. 591-614.

14. Baranova, I.A., Putilov, A.V. (2016). [Investment in Human Capital is a Revolution of Education Funding]. Sovremennaya konkurentsiya =Modern Competition. Vol. 10, no 4, pp. 90-95. (In Russ., abstract in Eng.)

15. Bednyi, B.I. (2017). [A New Postgraduate School Model: Pro et Contra]. Vysshee obrazovanie v Rossii =Higher Education in Russia. No. 4, pp. 5-16. (In Russ., abstract in Eng.)

16. Babintsev, V.P. (2014). [Bureaucratization of a Regional University]. Vysshee obrazovanie v Rossii =Higher Education in Russia. No. 2, pp. 30-37. (In Russ., abstract in Eng.)

17. Trubnikova, E.I. (2016). [Behavior Patterns in the System of Higher Education]. Vysshee obrazovanie v Rossii =Higher Education in Russia. No. 1, pp. 95-104. (In Russ., abstract in Eng.)

18. Krasinskaya, L.F. (2016). [Modernization, Optimization, Bureaucratization… What Awaits Higher School Tomorrow?]. Vysshee obrazovanie v Rossii =Higher Education in Russia. No. 3, pp. 73-82. (In Russ., abstract in Eng.)

19. Molodyakov, S.A. (2016). [Professor Work at University: Daily Problems and Solutions]. Vysshee obrazovanie v Rossii =Higher Education in Russia. No. 3, pp. 91-98. (In Russ., abstract in Eng.)


Review

Views: 1194


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-3617 (Print)
ISSN 2072-0459 (Online)