Preview

Vysshee Obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia

Advanced search

The emergence, development and current state “graphics and geometry” education

Abstract

At present, due to total computerization, there can be observed the belittling of the theoretical foundations of descriptive geometry as a science, and therefore as an academicdiscipline. The article explains the necessity to save descriptive geometry in the arsenal of higher technical education with compulsory formalization of its content, change in methods of teaching with visual-empirical approach to the research approach.

About the Author

Natalia V. Kaygorodtseva
Omsk State Technical University
Russian Federation


References

1. Тунаков А.П. Начертили и забыли: зачем преподавать студентам умирающие дисциплины? // Поиск. 2007. №11. С. 6.

2. Короткий В.А. Начертательная геометрия на экране компьютера // Геометрия и графика. 2011. Вып. 1. С. 114–118.

3. Иванов Г.С. О перспективах начертательной геометрии как учебной дисциплины // Геометрия и графика. 2011 . Вып. 1. С. 36–39.

4. Пеклич В.А. Высшая начертательная геометрия. М.: АСВ, 2000. 344 с.

5. Розенфельд Б.А. Многомерные пространства. М.: Наука, 1966. 647 с.

6. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего профессионального образования по направлению подготовки 221000 Мехатроника и робототехника (квалификация [степень] «бакалавр »). URL: http ://www.edu.ru/db-mon/mo/Data/d_09/prm545-1.pdf

7. Кайгородцева Н.В., Панчук К.Л. Анализ геометро-графической составляющей образовательных стандартов бакалавриата третьего поколения // Омский научный вестник. 2012. Вып. 1(107). С. 6–11.

8. Солодухин Е.А. Слово в защиту начертательной геометрии // Проблемы качества графической подготовки студентов в техническом вузе в условиях ФГОС ВПО: материалы II Международной научно-практической Интернет-конференции. Пермь: Изд-во ПГТУ, 2011. С. 303–306. URL: http:// dgng.pstu.ru/conf2011/papers/79/


Review

Views: 201


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-3617 (Print)
ISSN 2072-0459 (Online)