Preview

Vysshee Obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia

Advanced search

Philosophy in engineering education

Abstract

In the article the position of philosophy as the subject intended for obligatory studying by the future technical experts is considered. Merits and demerits of a philosophical discourse for dominating technical rationality are shown. The leading role of philosophy in construction of a new, not-technogenic and more humane society is defined.

About the Author

Nataliya V. Popkova
Bryansk State Technical University
Russian Federation


References

1. Попкова Н.В. Философия в инженерно-техническом вузе // Высшее образование в России. 2002. № 2. С. 80–82.

2. Попкова Н.В. Вопросы гуманитаризации образования // Высшее образование в России. 2004. № 2. С. 106–110.

3. Порус В. Реформа вузовской философии как условие ее выживания // Высшее образование в России. 2008. № 2. С. 27–32.

4. Порус В. О кризисе вузовской философии // Высшее образование в России. 2003. № 2. С. 117–120.

5. Ремарчук В.Н. О гуманитарной подготовке инженера // Высшее образование в России. 2011. № 1. С. 70–72.

6. Попкова Н.В. Антропология техники: проблемы, подходы, перспективы. М., 2011.

7. Миронов В. «Деидеологизация» – новая идеология? (о месте философии в образовании) // Высшее образование в России. 2003. № 1. С. 70.

8. Степин В.С. Философия и образы будущего // Вопросы философии. 1994. № 6.

9. Степин В.С. Конструктивные и прогностические функции философии // Вопросы философии. 2009. № 1.

10. Розин В.М. Понятие и современные концепции техники. М.: ИФРАН, 2006.

11. Розин В.М. Философия образования. М., 2007.


Review

Views: 183


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-3617 (Print)
ISSN 2072-0459 (Online)