Preview

Vysshee Obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia

Advanced search

Tacit knowledge in education of a scientist (by the example of scientific psychology)

Abstract

The article dwells upon the role of tacit knowledge in education of a scientist by the example of scientific psychology. The author leans on Mikhail Rozov’s social relays theory and formulates an idea of nonHremovability of not-verbalized components in scientific activity. Various examples of tacit knowledge manifestations are analyzed such as writing of scientific papers, operating with the referents of psychological knowledge, experimental studies, usingof collector programs. The paper substantiates the need to create conditions for young scientistsin accessing to real scientific practice and to personal contacts with the prominent scientists.

About the Author

ZH. . Zagidullin
Institute of Philosophy Russian Academy of Sciences
Russian Federation


References

1. Полани М. Личностное знание. На пути к посткритической философии. М., 1995. 344 с.

2. Koch S ., Leary D.E. (ed.) A Century of psychology as science. Washington: APA, 1992. 1010 p.

3. Розов М.А. Теория социальных эстафет и проблемы эпистемологии. М.: Новый хронограф, 2008. 352 с.

4. Bentley M., Perenbom C.A., Hodge F.W., Pasano E.B., Warren H.C., Washburn M.F. Instructions in regard to preparation of manuscript // Psychological Bulletin. 1929. № 29. P. 57-63.

5. Publication manual of the American Psychological Association. Washington, DC, 2010. 273 p.

6. Сокал А., Брикмон Ж. Интеллектуальные уловки. Критика современной философии постмодерна. М.: Дом интеллектуальной книги, 2002. C. 19-27.

7. Титченер Э.Б. Очерки психологии. СПб.: Издания Ф. Павленкова, 1898. С. 28.

8. Tolman E.C. The determiners of behavior at a choice point // Psychological Review. 1938. № 45. P. 34.

9. Уотсон Дж. Бихевиоризм // История психологии. Период открытого кризиса (начало 10-х – середина 30-х гг.) / Гальперин П.Я. (ред.) М.: Изд-во МГУ, 1992. С. 106.

10. Величковский Б.М. Когнитивная наука: Основы психологии познания: В 2 т. М.: Смысл, 2006.

11. Боринг Е.Г. История интроспекции // История психологии. Период открытого кризиса (начало 10-х – середина 30-х гг. XX века) / Гальперин П.Я. (ред.) М.: Изд-во МГУ, 1992. С. 25.

12. Вундт В. Основы физиологической психологии. М.: Либроком, 2010. 330 с.

13. Вундт В. Очерк психологии. СПб., 1896. 224 с.

14. Томэ X., Кёхэле X. Современный психоанализ. Т. 1H2. М.: Прогресс, 1996.

15. Hearst E. One Hundred Years: Themes and Perspective s // Hearst E. (e d.) The First Century of Experimental Psychology. NY: L. Erlbaum Associates, 1979. P. 22.

16. Люк Х.Е. История психологии. М.: Научный мир, 2012. С. 74.

17. Крепелин Э. Введение в психиатрическую клинику. М.: БИНОМ, 2004. 493 с.

18. Овсянников С.А. Послесловие // Крепелин Э. Введение в психиатрическую клинику. М.: БИНОМ, 2004. С.486.

19. Ждан А.Н. История психологии. От Античности до наших дней. М.: Академический проект, 2005. 367 с.

20. Ярошевский М.Г. История психологии. От античности до середины ХХ века. М.: Мысль, 1985. 576 с.

21. Робинсон Д.Н. Интеллектуальная история психологии. М.: Институт философии, теологии и истории св. Фомы, 2005. 568 с.

22. Эббингауз Г. Психология // Философия в систематическом изложении. М.: Территория будущего, 2006. С. 185–261.

23. Аристотель. О душе // Аристотель. Соч.: В 4 т. Т. 1. М.: Мысль, 1976. С. 371–448.


Review

Views: 163


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-3617 (Print)
ISSN 2072-0459 (Online)