Preview

Vysshee Obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia

Advanced search

Influence of the Parental Family on the Trajectories of Professional Mobility of Postgraduate Students

https://doi.org/10.31992/0869-3617-2022-31-12-31-47

Abstract

The article examines the phenomenon of the parental family as a factor influencing the social (professional) mobility of postgraduate students. The influence of the parental family is analyzed in two directions / spheres: 1) the period of study (from the moment of admission to the defense of the dissertation) and 2) the formation of the views and perceptions of postgraduate students about career prospects and opportunities. The empirical base of the study is represented by data from qualitative in-depth interviews with postgraduate students of Moscow universities (N=30). There is proposed differentiation of students in postgraduate school into two groups (“goal-oriented” and “coincidental”), and the following conclusions are drawn: 1) at the initial stage of education, the role and importance of the parental family in the view of postgraduate students is minimal; 2) by the time of completing postgraduate studies, goal-oriented postgraduate students change their minds, recognizing the importance of the family as a supporting factor of social and professional mobility; 3) in contrast to the period of studying in graduate school the parental family becomes a significant factor of mobility in the views and perceptions of postgraduate students about professional prospects and the formation of a career trajectory.

About the Author

R. G. Smirnov
Research Centre NAFI
Russian Federation

PhD in Sociology

SPIN-код: 4655-2022

30, 2nd Brestskaya str., Moscow, 125196

 



References

1. Абрамов М.А. Современное содержание критериев социального расслоения в трансформируемом обществе: дисс. канд. соц. наук / Ессентукский институт управления бизнеса и права. Краснодар, 2015. 164 с.

2. Александрова Н.А. Профессиональное самоопределение подростков и юношества с позиции родительской семьи // Вестник Санкт-Петербургского университета. Сер. 12: Психология. 2011. № 4. С. 90–96. EDN OJOFED.

3. Бедный Б.И., Рыбаков Н.В., Сапунов М.Б. Российская аспирантура в образовательном поле: междисциплинарный дискурс // Социологические исследования. 2017. № 9. С. 125– 134. DOI: 10.7868/S0132162517090148

4. Sorokin P. Social and Cultural Mobility. New York: The Free Press, 1959. 645 p.

5. Бедный Б.И., Рыбаков Н.В. Молодёжь в науке: проблемы и перспективы развития российской аспирантуры // Молодёжь: актуальные социальные практики / ННГУ им. Н.И. Лобачевского; Под ред. Т.Э. Петровой. Н. Новгород: ООО «Научно-исследовательский социологический центр», 2020. С. 62–84. EDN WRZLYP.

6. Бекова С.К., Джафарова З.И. Кому в аспирантуре жить хорошо: связь трудовой занятости аспирантов с процессом и результатами обучения // Вопросы образования. 2019. № 1. С. 87–108. DOI: 10.17323/1814-9545-2019-1-87-108

7. Clark G. The son also rises. Surnames and the History of Social Mobility. Princeton University Press, 2014. 384 p.

8. Тихонова Н.Е. Факторы стратификации в современной России: динамика сравнительной значимости // Социологические исследования. 2014. № 10. С. 23–35. URL: https://www.socis.isras.ru/article/5498 (дата обращения: 20.03.2022).

9. Рощина Я.М. Семейный капитал как фактор образовательных возможностей российских школьников // Вопросы образования. 2012. № 1. С. 257–277. DOI: 10.17323/1814-9545-2012-1-257-277

10. Маликов А.Н., Смирнова Т.В. Профессиональные ресурсы в возрастной динамике // Поволжский торгово-экономический журнал. 2011. № 1. С. 74–87. EDN NQYSML.

11. Bourdieu P. Wie die Kultur zum Bauern kommt // Über Bildung, Schule und Politik. Schriften zu Politik & Kultur 4. VSA-Verlag, 2001. 207 р.

12. Буланова М.А. Социальная мобильность работающей молодёжи региона: социологический анализ // Власть и управление на Востоке России. 2011. № 3 (56). С. 207–212. EDN OFCFCV.

13. Филоненко В.И., Лепин А.П. Семья как основной агент базовой социализации студентов вузов // Социологические исследования. 2013. №6. С. 71–77. URL: https://www.isras.ru/files/File/Socis/2013-6/Filonenko_Lepin.pdf (дата обращения: 20.03.2022).

14. Altzinger W., Rumplmaier B., Schneebaum A., Lamei N. Intergenerationelle soziale Mobilität in Österreich // Statistische Nachrichten. 2013. № 68 (1). P. 48–62. URL: https://research.wu.ac.at/en/publications/intergenerationellesoziale-mobilit%C3%A4tin-%C3%B6sterreich-3 (дата обращения: 20.03.2022).

15. Leitner A., Wroblewski A. Soziale Mobilität von Frauen und Männern. Einflussfaktoren und Grenzen der Aufstiegschancen // Bacher J., Grausgruber A., Haller M., Höllinger F., Prandner D., Verwiebe R. (Eds). Sozialstruktur und Wertewandel in Österreich Trends 1986–2016. Springer, 2019. P. 159–178. DOI: 10.1007/978-3-658-21081-6_8

16. Смирнова Т.В., Понукалина О.В. Трансформирование роли родительской семьи в социальной мобильности молодёжи в России // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Социология. Политология. 2018. Т. 18. № 2. С. 140–145. DOI: 10.18500/1818-9601-2018-18-2-140-145

17. Чередниченко Г.А. Образовательные и профессиональные траектории российской молодёжи (на материалах социологических исследований). М. : ЦСП и М, 2014. 560 с. URL: https://www.isras.ru/files/File/publ/Cherednichenko_Obrazov_i_prof_traektorii_rossiskoy_molodezhi.pdf (дата обращения: 20.03.2022).

18. Попова И.П. Профессиональный выбор: влияние культурных ресурсов семей российских специалистов // Социологические исследования. 2013. № 11. С. 130–140. URL: https://www.isras.ru/files/File/Socis/2013_11/Popova.pdf (дата обращения: 20.03.2022).

19. Макарова Л.Н., Налетова И.В., Бессонова А.А. Социальный портрет современного аспиранта // Вестник Тамбовского университета. Серия: гуманитарные науки. 2013. № 1 (117). С. 91–95. EDN PVUPKX.

20. Осипова О.Ю. Статусная рассогласованность среди молодых учёных как социальный феномен // Социология образования. 2011. № 12. С. 48–57. EDN OOGHIP.

21. Бекова С.К. Благополучие аспирантов: обзор исследований и практик // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2020. № 3. DOI: 10.14515/monitoring.2020.3.1635

22. Терентьев Е.А., Рыбаков Н.В., Бедный Б.И. Зачем сегодня идут в аспирантуру. Типологизация мотивов российских аспирантов // Вопросы образования. 2020. №1. С. 40–69. DOI: 10.17323/1814-9545-2020-1-40-69


Review

Views: 403


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-3617 (Print)
ISSN 2072-0459 (Online)