Preview

Высшее образование в России (Vysshee obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia)

Расширенный поиск

Роль образовательного поведения в развитии критического мышления в университете

https://doi.org/10.31992/0869-3617-2025-34-7-27-51

Аннотация

Критическое мышление рассматривается как один из ключевых образовательных результатов в университете, а его развитие – как важная цель высшего образования во всём мире. Однако вопрос о том, вносит ли университет вклад в развитие критического мышления студентов и насколько этот вклад существенен, остаётся открытым. Целью данной работы является изучение вклада образовательного поведения студентов в развитие критического мышления во время обучения в университете. Для этого используются данные двух волн лонгитюдного исследования, собранные в восьми селективных российских университетах (N = 888). Результаты исследования демонстрируют, что уровень критического мышления студентов вырос за год обучения, однако размер эффекта сравнительно небольшой. При этом ни один из аспектов образовательного поведения не приводит к увеличению уровня критического мышления, а такие аспекты как создание позитивного образа себя и участие во внеучебной активности, напротив, негативно связаны с развитием данного навыка. Наблюдаемые выводы могут быть объяснены спецификой организации учебного процесса в российских университетах, где по-прежнему превалируют пассивные педагогические практики. С опорой на полученные результаты в статье даётся ряд рекомендаций по развитию критического мышления у студентов.

Об авторах

Н. Г. Малошонок
Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики»
Россия

Малошонок Наталья Геннадьевна – канд. социол. наук, ведущий науч. сотрудник Центра социологии высшего образования Института образования, Researcher ID: K-2877-2015, 

101000, г. Москва, Потаповский пер., 16, стр. 10.



К. В. Тарасова
Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики»
Россия

Тарасова Ксения Вадимовна – канд. пед. наук, директор Центра психометрики и измерений в образовании Института образования, Researcher ID: ABD-33272020, 

101000, г. Москва, Потаповский пер., 16, стр. 10.



К. А. Вилкова
Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики»
Россия

Вилкова Ксения Александровна – канд. наук об образовании, старший научный сотрудник Центра социологии высшего образования Института образования, Researcher ID: Y-5455-2018, 

101000, г. Москва, Потаповский пер., 16, стр. 10.



Д. П. Талов
Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики»
Россия

Талов Даниил Павлович – аспирант, стажёр-исследователь Центра психометрики и измерений в образовании Института образования, Researcher ID: MDS-9225-2025, 

101000, г. Москва, Потаповский пер., 16, стр. 10.



Список литературы

1. Dunne G. Beyond critical thinking to critical being: Criticality in higher education and life // International Journal of Educational Research. 2015. Vol. 71. P. 86–99. DOI: 10.1016/j.ijer.2015.03.003

2. Facione P.A. Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction (The Delphi Report). 1990. 19 p. URL: https://scispace.com/pdf/critical-thinking-a-statement-of-expert-consensus-for-zqkwsd1swr.pdf (дата обращения: 25.03.2025).

3. Terenzini P.T., Springer L., Pascarella E.T., Nora A. Influences affecting the development of students’ critical thinking skills // Research in Higher Education. 1995. Vol. 36. No. 1. P. 23–39. DOI: 10.1007/BF02207765

4. Rivas S.F., Saiz C., Ossa C. Metacognitive strategies and development of critical thinking in higher education // Frontiers in Psychology. 2022. Vol. 13. Article no. 913219. DOI: 10.3389/fpsyg.2022.913219

5. Щеглова И.А., Корешникова Ю.Н., Паршина О.А. Роль студенческой вовлечённости в развитии критического мышления // Вопросы образования. 2019. № 1. С. 264–289. DOI: 10.17323/1814-9545-2019-1-264-289

6. Bakhshi H., Downing J., Osborne M.A., Schneider P. The future of skills: Employment in 2030. Pearson, 2017. 173 p. URL: https://futureskills. pearson.com/research/assets/pdfs/technicalreport.pdf (дата обращения: 25.03.2025).

7. Zucker L. The role of critical thinking in modern education // Educational Review. 2019. Vol. 71. No. 5. P. 543–560. DOI: 10.1080/00131911.2017.1410103

8. Halpern D.F. Assessing the Effectiveness of Critical-Thinking Instruction // The Journal of General Education. 1993. Vol. 42. No. 4. P. 238–254. URL: https://www.jstor.org/stable/27797341 (дата обращения: 25.03.2025).

9. Halpern D.F. Teaching critical thinking for transfer across domains: Dispositions, skills, structure training, and metacognitive monitoring // American Psychologist. 1998. Vol. 53. No. 4. P. 449–455. DOI: 10.1037/0003-066X.53.4.449

10. Halpern D.F. Teaching for critical thinking: Helping students develop the skills and dispositions of a critical thinker // New Directions for Teaching and Learning. 1999. No. 80. P. 69–74. DOI: 10.1002/tl.8005

11. Pascarella E.T., Terenzini P.T. How College Affects Students: Findings and Insights from Twenty Years of Research. San Francisco: JosseyBass, 1991.

12. Ennis R.H. Critical thinking: A streamlined conception // The Palgrave Handbook of Critical Thinking in Higher Education. 2015. P. 31–47. DOI: 10.1057/9781137378057_2

13. Facione P.A. Critical Thinking: What It Is and Why It Counts. Insight Assessment, 2013. 28 p. URL: https://www.law.uh.edu/blakely/advocacy-survey/Critical%20Thinking%20Skills.pdf (дата обращения: 25.03.2025).

14. Butler H.A., Pentoney C., Bong M.P. Predicting real-world outcomes: Critical thinking ability is a better predictor of life decisions than intelligence // Thinking Skills and Creativity. 2017. Vol. 25. P. 38–46. DOI: 10.1016/j.tsc.2017.06.005

15. Ren J., Tong L., Peng X., Wang T. Critical thinking predicts academic performance beyond general cognitive ability // Thinking Skills and Creativity. 2020. Vol. 37. Article no. 100695. DOI: 10.1016/j.tsc.2020.100695

16. Youens B., Smethem L., Sullivan S. Promoting critical thinking through assessment: Developing student engagement and motivation in teacher education // Education in the North. 2014. Vol. 21. URL: https://education-in-the-north.org/2014 (дата обращения: 25.03.2025).

17. Butler H.A. Halpern Critical Thinking Assessment predicts real-world outcomes of critical thinking // Applied Cognitive Psychology. 2012. Vol. 26. No. 5. P. 721–729. DOI: 10.1002/acp.2851

18. Fong C.J., Kim Y., Davis C.W., Hoang T., Kim Y.W. A meta-analysis on critical thinking and community college student achievement // Thinking Skills and Creativity. 2017. Vol. 26. P. 71–83. DOI: 10.1016/j.tsc.2017.06.002

19. Tsui L. Fostering CT through effective pedagogy: Evidence from four institutional case studies // The Journal of Higher Education. 2002. Vol. 73. No. 6. P. 740–763. DOI: 10.1353/jhe.2002.0056

20. Arum R., Roksa J. Academically Adrift: Limited Learning on College Campuses. University of Chicago Press, 2010. 272 p. URL: https://press. uchicago.edu/ucp/books/book/chicago/A/bo10327226.html (дата обращения: 25.03.2025).

21. Astin A.W. What Matters in College? Four Critical Years Revisited. San Francisco: Jossey-Bass, 1997. 512 p. ISBN-10: 078790838X. ISBN-13: 978-0787908386.

22. Giancarlo C.A., Facione P.A. A look across four years at the disposition toward critical thinking among undergraduate students // The Journal of General Education. 2001. Vol. 50. No. 1. P. 29–55. DOI: 10.1353/jge.2001.0004

23. Hagedorn L.S., Pascarella E.T., Edison M., Braxton J., Nora A., Terenzini P.T. Institutional context and the development of critical thinking: A research note // The Review of Higher Education. 1999. Vol. 22. No. 3. P. 265–285. DOI: 10.1353/rhe.1999.0010

24. McMillan J.H. Enhancing college students’ critical thinking: A review of studies // Research in Higher Education. 1987. Vol. 26. No. 1. P. 3–29. DOI: 10.1007/BF00991931

25. Abrami P.C., Bernard R.M., Borokhovski E., Wade A., Surkes M.A., Tamim R., Zhang D. Instructional interventions affecting critical thinking skills and dispositions: A stage 1 meta-analysis // Review of Educational Research. 2008. Vol. 78. No. 4. P. 1102–1134. DOI: 10.3102/00346543083260

26. Evens M., Verburgh A., Elen J. Critical Thinking in College Freshmen: The Impact of Secondary and Higher Education // International Journal of Higher Education. 2013. Vol. 2. No. 3. P. 139–151. DOI: 10.5430/ijhe.v2n3p139

27. Loyalka P., Lu O.L., Li G., Kardanova E., Chirikov I. et al. Skill levels and gains in university STEM education in China, India, Russia and the United States // Nature Human Behaviour. 2021. Vol. 5. No. 7. P. 892–904. DOI: 10.1038/s41562021-01062-3

28. Pascarella E. The development of critical thinking: Does college make a difference? // Journal of College Student Development. 1989. Vol. 30. P. 19–26. URL: https://www.jstor.org/stable/40196177 (дата обращения: 25.03.2025).

29. Корешникова Ю.Н., Авдеева Е.А. Заинтересовать нельзя заставить. Роль академической мотивации и стилей преподавания в развитии критического мышления студентов // Вопросы образования. 2022. № 3. С. 36–66. DOI: 10.17323/1814-9545-2022-3-36-66

30. Bowman N.A. Validity of college self-reported gains at diverse institutions // Educational Researcher. 2011. Vol. 40. No. 1. P. 22–24. DOI: 10.3102/0013189X10390700

31. Абрамова М.О., Баранников К.А., Груздев И.А., Жихарев Д.А., Лешуков О.В. и др. Качество образования в российских университетах: что мы поняли в пандемию: аналитический доклад / науч. ред. Е.А. Суханова, И.Д. Фрумин. Томск: Изд-во Томского гос. ун-та, 2021. URL: https://docs.io.tsu.ru/wordpress/ wp-content/uploads/KO_doklad.pdf (дата обращения: 25.03.2025).

32. Корешникова Ю.Н., Фрумин И.Д., Пащенко Т.В. Организационные и педагогические условия формирования навыка критического мышления у студентов российских вузов // Университетское управление: практика и анализ. 2021. Т. 25. № 1. С. 5–17. DOI: 10.15826/umpa.2021.01.001

33. Малошонок Н.Г., Вилкова К.А., Дремова О.В. Изучая многообразие образовательного поведения в университете: возможности для концептуализации // Вопросы образования. 2024. № 2. С. 111–138. DOI: 10.17323/vo-2024-17707

34. Maloshonok N., Vilkova K. Student behavior at university: The development and validation of a 10-dimensional scale // PLoS ONE. 2024. Vol. 19. No. 11. Article e0313357. DOI: 10.1371/journal.pone.0313357

35. Jones R. The student experience of undergraduate students: towards a conceptual framework // Journal of Further and Higher Education. 2018. Vol. 42. No. 8. P. 1040–1054. DOI: 10.1080/0309877X.2017.1349881

36. Sabri D. What’s wrong with ‘the student experience’? // Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education. 2011. Vol. 32. No. 5. P. 657– 667. DOI: 10.1080/01596306.2011.620752

37. Kuh G.D. What we’re learning about student engagement from NSSE: Benchmarks for effective educational practices // Change: The Magazine of Higher Learning. 2003. Vol. 35. No. 2. P. 24–32. DOI: 10.1080/00091380309604090

38. Børte K., Nesje K., Lillejord S. Barriers to student active learning in higher education // Teaching in Higher Education. 2023. Vol. 28. No. 3. P. 597–615. DOI: 10.1080/13562517.2021.2021393

39. Tinto V. Leaving College: Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition. 2nd ed. Chicago: The University of Chicago Press, 1994. 312 p. URL: https://press.uchicago.edu/ucp/ books/book/chicago/L/bo3630345.html (дата обращения: 25.03.2025).

40. Marrs H. Conformity to masculine norms and academic engagement in college men // Psychology of Men & Masculinity. 2016. Vol. 17. No. 2. P. 197–205. DOI: 10.1037/a0039454

41. Macfarlane B. Student performativity in higher education: Converting learning as a private space into a public performance // Higher Education Research & Development. 2015. Vol. 34. No. 2. P. 338–350. DOI: 10.1080/07294360.2014.956697

42. Munir S., Zaheer M. The role of extra-curricular activities in increasing student engagement // Asian Association of Open Universities Journal. 2021. Vol. 16. No. 3. DOI: 10.1108/AAOUJ-08-2021-0080

43. Щеглова И.А., Дремова О.В. Внеучебная деятельность как фактор академической успешности студентов 2022. // Мониторинг экономики образования / под ред. Я.И. Кузьминова, Л.М. Гохберга, Н.Б. Шугаль. Т. 10. № 27. DOI: 10.17323/978-5-7598-2671-2

44. Batdı V., Elaldı Ş., Özçelik C., Semerci N., Özkaya Ö.M. Evaluation of the effectiveness of critical thinking training on critical thinking skills and academic achievement by using mixed-meta method // Review of Education. 2024. Vol. 12. No. 3. Article e70001. DOI: 10.1002/rev3.70001

45. Xu E., Wang W., Wang Q. The effectiveness of collaborative problem solving in promoting students’ critical thinking: A meta-analysis based on empirical literature // Humanities and Social Sciences Communications. 2023. Vol. 10. Article no. 16. DOI: 10.1057/s41599-023-01508-1

46. Bond M., Zawacki-Richter O., Nichols M. Revisiting five decades of educational technology research: A content and authorship analysis of the British Journal of Educational Technology // British Journal of Educational Technology. 2023. Vol. 54. No. 1. P. 5–26. DOI: 10.1111/bjet.13258

47. Niu L., Behar-Horenstein L.S., Garvan C.W. Do instructional interventions influence college students’ critical thinking skills? A meta-analysis // Educational Research Review. 2013. Vol. 9. P. 114–128. DOI: 10.1016/j.edurev.2012.12.002

48. Василина Д.С., Мусифуллин С.Р. Применение интегрированного метода формирования критического мышления на занятиях гуманитарного блока у студентов педагогического вуза // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2024. № 2 (февраль). С. 144–161. DOI: 10.24412/2304-120X-202411022

49. Ramdani D., Susilo H., Suhadi, Sueb. The effectiveness of collaborative learning on critical thinking, creative thinking, and metacognitive skill ability: Meta-analysis on biological learning // European Journal of Educational Research. 2022. Vol. 11. No. 3. P. 1607–1628. DOI: 10.12973/eu-jer.11.3.1607.

50. Halpern D.F. Thought and knowledge: An introduction to critical thinking. New York: Psychology Press, 2013. 654 p. DOI: 10.4324/9781315885278

51. Freeman S., Eddy S.L., McDonough M., Smith M.K., Okoroafor N. et al. Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics // Proceedings of the National Academy of Sciences. 2014. Vol. 111. No. 23. P. 8410–8415. DOI: 10.1073/pnas.1319030111

52. Bandura A. Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman, 1997. 610 p. URL: https://www.academia.edu/28274869/Albert_Bandura_Self_Efficacy_The_Exercise_of_Control_W_H_Freeman_and_Co_1997.pdf (дата обращения: 25.03.2025).

53. Brookfield S.D. Becoming a critically reflective teacher. San Francisco: Jossey-Bass, 2017. 286 p. URL: https://digitallibrary.mes.ac.in/server/api/core/bitstreams/d8484c7c-915d-43c2-b8af-5bf49c9ee032/content (дата обращения: 25.03.2025).

54. Kuhn D. Education for thinking. Harvard University Press, 2008. 218 p. ISBN: 9780674027459.

55. Beaumont E., Gedye S., Richardson M. ‘Am I employable?’:Understanding students’ employability confidence and their perceived barriers to gaining employment // Journal of Further and Higher Education. 2016. Vol. 40. No. 5. P. 629– 648. DOI: 10.1080/0309877X.2014.895305

56. Pintrich P.R. A conceptual framework for assessing motivation and self-regulated learning in college students // Educational Psychology Review. 2004. Vol. 16. No. 4. P. 385–407. DOI: 10.1007/s10648-004-0006-x

57. Artino A.R., Stephens J.M. Academic motivation and self-regulation: A comparative analysis of undergraduate and graduate students learning online // Internet and Higher Education. 2009. Vol. 12. No. 3–4. P. 146–151. DOI: 10.1016/j.iheduc.2009.02.001

58. Dehghani M., Sani H.J., Pakmehr H., Malekzadeh A. Relationship between students’ critical thinking and self-efficacy beliefs in Ferdowsi University of Mashhad, Iran // Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2011. Vol. 15. P. 2952– 2955. DOI: 10.1016/j.sbspro.2011.04.226

59. Benight C.C., Bandura A. Social cognitive theory of posttraumatic recovery: The role of perceived self-efficacy // Behaviour Research and Therapy. 2004. Vol. 42. No. 10. P. 1129–1148. DOI: 10.1016/j.brat.2003.08.008

60. Wang S.L., Wu P.Y. The role of feedback and self-efficacy on web-based learning: The social cognitive perspective // Computers & Education. 2008. Vol. 51. No. 4. P. 1589–1598. DOI: 10.1016/j.compedu.2008.03.004

61. Griffiths T.L., Dickinson J., Day C.J. Exploring the relationship between extracurricular activities and student self-efficacy within university // Journal of Further and Higher Education. 2021. Vol. 45. No. 9. P. 1294–1309. DOI: 10.1080/0309877X.2021.1951687

62. Kim Y.K., Sax L.J. Student–Faculty Interaction in Research Universities: Differences by Student Gender, Race, Social Class, and First-Generation Status // Research in Higher Education. 2009. Vol. 50. No. 5. P. 437–459. DOI: 10.1007/s11162-009-9127-x

63. Hand J., Betters C., McKenzie M., Gopalan H. Increasing Academic Engagement at HBCU’s Through the Implementation of an Undergraduate Research Showcase // Mountain Rise. 2011. Vol. 6. No. 3. P. 1–13. DOI: 10.1234/mr.v6i3.147

64. Strauss L.C., Terenzini P.T. The Effects of Students’ In- and Out-of-Class Experiences on Their Analytical and Group Skills: A Study of Engineering Education // Research in Higher Education. 2007. Vol. 48. No. 8. P. 967–992. DOI: 10.1007/s11162-007-9057-4

65. Савельева С.C., Воскресенский В.М., Александров Д.А. Роль внеклассной активности в формировании социального неравенства: случай малого города // Образование и социальная дифференциация / под ред. М. Кар- ного, И.Д. Фрумина, Н.Н. Кармаевой. М.: Изд. дом ВШЭ, 2017. EDN: XMQIIP.

66. Kennedy M., Fisher M.B., Ennis R.H. Critical thinking: Literature review and needed research // Educational Values and Cognitive Instruction. 1991. P. 11–40.

67. Lai E.R. Critical Thinking: A Literature Review // Pearson’s Research Reports. 2011. No. 6. P. 40– 41. URL: http://paluchja-zajecia.home.amu.edu.pl/seminarium_fakult/sem_f_krytyczne/Critical%20Thinkng%20A%20Literature%20Review.pdf (дата обращения: 20.03.2025).

68. Liu O.L., Frankel L., Roohr K.C. Assessing Critical Thinking in Higher Education: Current State and Directions for Next-Generation Assessment // ETS Research Report Series. 2014. No. 1. P. 1–23. DOI: 10.1002/ets2.12009

69. Sternberg R.J. Critical Thinking: Its Nature, Measurement, and Improvement. 1986. 37 p. URL: https://scispace.com/pdf/critical-thinking-its-nature-measurement-and-improvement1rzqgw8wfk.pdf (дата обращения: 20.03.2025).

70. Тарасова К.В., Орел Е.А. Измерение критического мышления студентов в открытой онлайн-среде: методология, концептуальная рамка и типология заданий // Вопросы образования. 2022. № 3. С. 187–212. DOI: 10.17323/1814-9545-2022-3-187-212

71. Тарасова К.В., Талов Д.П., Щеглова И.А., Пащенко Т.В., Беляева А.Ю. Формируя критическое мышление: роль эпистемических убеждений и стилей обучения студентов российских вузов // Вопросы образования. 2024. № 4. С. 240–262. DOI: 10.17323/vo-2024-18286

72. Авдеева С.М., Тарасова К.В. Доказательный дизайн для оценки универсальных компетенций в высшем образовании: преимущества и особенности // Высшее образование в России. 2025. Т. 34. № 1. С. 82–105. DOI: 10.31992/0869-3617-2025-34-1-82-105

73. Andrews-Todd J., Forsyth C.M. Exploring social and cognitive dimensions of collaborative problem solving in an open online simulation-based task // Computers in Human Behavior. 2020. Vol. 104. Article no. 105759. DOI: 10.1016/j.chb.2018.10.025

74. Braun H., Kirsch I., Yamamoto K. An experimental study of the effects of monetary incentives on performance on the 12th-grade NAEP reading assessment // Teachers College Record. 2011. Vol. 113. No. 11. P. 2309–2344. DOI: 10.1177/016146811111301101

75. Messick S. The interplay of evidence and consequences in the validation of performance assessments // Educational Researcher. 1994. Vol. 23. No. 2. P. 13–23. DOI: 10.3102/0013189X023002013

76. Mislevy R.J., Almond R.G., Lukas J.F. A brief introduction to evidence-centered design // ETS Research Report Series. 2003. No. 1. P. i–29. DOI: 10.1002/j.2333-8504.2003.tb01908.x

77. Грачева Д.А., Тарасова К.В. Подходы к разработке вариантов заданий сценарного типа в рамках метода доказательной аргументации // Отечественная и зарубежная педагогика. 2022. Т. 1. № 3. С. 83–97. DOI: 10.24412/2224-0772-2022-84-83-97

78. Tenenbaum H.R., Winstone N.E., Leman P.J., Avery R.E. How effective is peer interaction in facilitating learning? A meta-analysis // Journal of Educational Psychology. 2020. Vol. 112. No. 7. P. 1303–1319. DOI: 10.1037/edu0000436

79. Adams R.J. Reliability as a measurement design effect // Studies in Educational Evaluation. 2005. Vol. 31. No. 2. P. 162–172. DOI: 10.1016/j.stueduc.2005.05.008

80. Hu L.T., Bentler P.M. Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives // Structural Equation Modeling. 1999. Vol. 6. No. 1. P. 1–55. DOI: 10.1080/10705519909540118

81. McDonald R.P. Test theory: A unified treatment. New York: Psychology Press, 1999. 498 p. DOI: 10.4324/9781410601087

82. Robitzsch A., Kiefer T., Wu M. Package ‘TAM’. Test Analysis Modules – Version 3.26. 2020. URL: https://cran.r-project.org/web/packages/TAM/TAM.pdf (дата обращения: 07.04.2025).

83. Rosseel Y. lavaan: An R package for structural equation modeling // Journal of Statistical Software. 2012. Vol. 48. P. 1–36. DOI: 10.18637/jss.v048.i02

84. Cohen J. Statistical power analysis for the behavioral sciences. 2nd ed. New York: Routledge, 1988. DOI: 10.4324/9780203771587

85. Pascarella E.T., Terenzini P.T. Interaction effects in Spady and Tinto’s conceptual models of college attrition // Sociology of Education. 1979. Vol. 52. No. 4. P. 197–210. DOI: 10.2307/2112401

86. Pascarella E.T., Terenzini P.T. How College Affects Students: A Third Decade of Research. San Francisco: Jossey-Bass, 2005. 848 p.

87. Солодихина М.В., Солодихина А.А. Развитие критического мышления: сравнение трёх дисциплинарных подходов // Вопросы образования. 2023. № 4. С. 207–240. DOI: 10.17323/vo-2023-16706

88. Цзясинь Л. Развитие навыков критического мышления у студентов в процессе получения высшего образования: методики и стратегии // Управление образованием: теория и практика. 2024. Т. 14. № 1-1. С. 238–246. DOI: 10.25726/h7641-9039-5425-f

89. Yuan R., Yang M., Stapleton P. Enhancing undergraduates’ critical thinking through research engagement: A practitioner research approach // Thinking Skills and Creativity. 2020. Vol. 38. Article no. 100737. DOI: 10.1016/j.tsc.2020.100737

90. Музыка П.А. Особенности внедрения индивидуализации в высшем образовании в России // Университетское управление: практика и анализ. 2024. Т. 28. № 4. С. 67–81. DOI: 10.15826/umpa.2024.04.035


Рецензия

Просмотров: 30


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-3617 (Print)
ISSN 2072-0459 (Online)