Preview

Vysshee Obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia

Advanced search

CORPORATE RELATIONS IN RUSSIAN UNIVERSITIES: BREAKING TRADITION

Abstract

The article addresses the problem of corporate relation evolution in modern Russian Universities in the context of higher education system reforming. The corporate relations are characterized as a system of informal interrelations and interactions of colleagues where a personal factor plays the main role. It is noted that their development was traditionally defined by stability of organizational structure of Universities, uniformity of universities' collectives, isolation of institutions of higher education and their conservatism. Now these factors cease to work that means breaking of the corporate tradition and the actual elimination of Universities corporativism in the long term, which is connected with an introduction of virtual education systems.

About the Author

Valentin P. Babintsev
Belgorod State National Research University
Russian Federation


References

1. Большой коммерческий словарь. М.: Институт новой экономики, 1996. 400 с.

2. Пригожин А.И. Организационная культура и ее преобразование // Общественные науки и современность. 2003. № 5. С. 12-22.

3. Гапликова Д.С. Понятие «корпорация» в зарубежной и российской теории и практике // Молодой ученый. 2016. № 15. С. 286-288.

4. Запорожец О.Н. Университет как корпорация: интеллектуальная картография исследовательских подходов: препринт WP6/2011/06. М.: Изд. дом ВШЭ, 2011. 48 с.

5. Лапшов В.А. Преподаватель российского вуза в начале XXI века // Социология образования. 2015. № 1. С. 4-11.

6. АбрамовР.Н., Груздев И.А., Терентьев Е.А. Академическая профессия и идеология «медленной» науки // Высшее образование в России. 2016. № 10. С. 62-70.

7. Севостьянов Д.А., Гайнанова А.Р. Ценности образования: инверсия смыслов // Высшее образование в России. 2014. № 2. С. 43-48.

8. Константиновский Д.Л., Овсянников А.А., Покровский Н.Е. Совершенствование социологического образования. Аналитический доклад. М.: Логос, 2005. 84 с.

9. Базиков М.В., Задорожнюк И.Е. Реформирование инженерного образования в России (круглый стол). Часть вторая // Социология образования. 2015. № 7. С. 72-90.

10. Краснопольская И. Мой общий доктор // Российская газета. 2017. 12 мая. № 101 (7267). С. 9.

11. Попков В.И., Спасенников В.В. Модель взаимоотношений вузов и машиностроительных предприятий в интересах их инновационного развития // Социология образования. 2015. № 3. С. 36-45.

12. Каширина М.В. Современный российский вуз как сфера генезиса фальсеоинтеракций // Социология образования. 2014. № 10. С. 76-86.

13. Миронов В. Погоня за Хиршем: кто остается за бортом преподавания // Православие и мир. 2016.06.25. URL: http://www.pravmir.ru/ publikuyus-sledovatelno-prepodayu/

14. Яковлев И.Г. Сценарии развития российского высшего образования // Социология образования. 2015. № 9. С. 4-26.

15. Карпенко О.М., Бершадская М.Д., Вознесенская Ю.А. Открытость и доступность информации о вузе: российские вузы в международном рейтинге веб-сайтов вузов // Социология образования. 2008. № 12. С. 43-65.

16. Кочетков М.В. Инновации и псевдоинновации в высшей школе // Измерение рейтингов университетов: международный и российский опыт. М.: Центр социологических исследований, 2014. Вып. 2. С. 485-492.

17. Абрамов Р., Груздев И., Терентьев Е.А. Тревога и энтузиазм в дискурсах об академическом мире: международный и российский контексты // НЛО. 2016. № 2 (138). URL: http://magazines.russ.ru/nIo/2016/2/trevoga-i-entuziazm-v-diskursah-ob-akademicheskom-mire-mezhduna.htmI

18. Стэндинг Г. Прекариат: новый опасный класс. М.: Ад Маргинем Пресс, 2014. 328 с.


Review

Views: 412


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-3617 (Print)
ISSN 2072-0459 (Online)