Preview

Vysshee Obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia

Advanced search

DIALOGUE AS AN INSTRUMENT OF PEDAGOGICAL RESEARCH

Abstract

The article focuses on the peculiarities of pedagogical knowledge in the context of its representation in a dialogue format, among them are: nonstability of terminological apparatus; plurality of interpretation of main positions and terms; cognitive barriers; inefficient patterns of thinking; methodological problems related to the difficulties of transition from general theoretical propositions to practical recommendations. The authors dwell on the informational, reflective, and constructive aspects of a dialogue, show interdependence between these aspects. Also the paper views polylogue as a scientific communication strategy in educational research community.

About the Authors

Andrey V. Korzhuev
First Moscow State Medical University named after I.M. Sechenov
Russian Federation


Iliya I. Khersonskiy
First Moscow State Medical University named after I.M. Sechenov
Russian Federation


Albina R. Sadykova
Moscow City Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Касавин И.Т. Социальная философия науки и коллективная эпистемология. М.: Кнорус, 2016. 264 с.

2. Антоновский А.Ю. Коммуникация как эпистемическая проблема // Эпистемология и философия науки. 2016. №1. С. 5-24.

3. Касавин И.Т. Зоны обмена как предмет социальной философии науки // Эпистемология и философия науки. 2017. №1. С. 8-17.

4. Библер В.С. Михаил Михайлович Бахтин, или Поэтика культуры. М.: Прогресс, 1991; Библер В.С. Школа диалога культур. Идеи. Опыт. Проблемы. Кемерово, 1993.

5. Третьякова К.А., Коржуев А.В., Садыкова А.Р. Педагогическое исследование как диалог автора с научно-образовательным сообществом // Высшее образование в России. 2014. №10. С. 100-106.

6. Вербицкий А.А. О категориальном аппарате теории контекстного образования // Высшее образование в России. 2017. № 6 (213). С. 57-67.

7. Малошонок Н.Г., Девятко И.Ф. Эксперимент как метод изучения эффективности практик и нововведений в высшем образовании // Высшее образование в России. 2013. №10. С. 141151.

8. Тхагапсоев Х.Г., Яхутлов М.М. Инженерное образование в современной России: методология анализа и пути решения // Высшее образование в России. 2014. №8-9. С. 27-36.

9. Александров А.А., Фёдоров И.Б., Медведев В.Е. Инженерное образование сегодня // Высшее образование в России. 2013. №12. С. 3-8.

10. Похолков Ю.П., Агранович Б.А. Подходы к формированию национальной доктрины инженерного образования в России в условиях новой индустриализации: проблемы, цели, вызовы // Инженерное образование. 2012. №9. С. 5-11.

11. Краевский В.В. Методология педагогики: новый этап. М.: Академия, 2009. 400 с.

12. Король А.Д. Диалог в образовании: эвристический аспект. М.: Эйдос, 2009. 260 с.

13. Сергеева М.Г., Коржуев А.В. Педагогический поиск как диалог традиций и инноваций. М.: НОУ ВПО МИЛ, 2016. 186 с.


Review

Views: 352


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-3617 (Print)
ISSN 2072-0459 (Online)