Preview

Vysshee Obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia

Advanced search

Department of philosophy in the conditions of academic capitalism approach

Abstract

The article considers the demolition of the university education in the sphere of the humanities in Russia of the 2000s. Against this background a more specific problem is suggested for conceptualization. The author calls it a «withstanding» of the department of philosophy inthe conditions of the market imperatives dominance. The author attempts to convey the ideathat a contemporary department of philosophy must develop its intellectual communicative resource towards the organization of its own educational activity. The teaching scene is chosen as the central position in the line of argument. There are three parties in this scene, initially endowed with asymmetric obligations – the professor, the administrator, and the student. In the author’s opinion we should not count on the establishing of any synthesis of the transmittedknowledge (the professor), market requirements (the administrator) and the demands forcompetitive advantages (the student). Any department of philosophy has to be prepared for the fact that the obligations of the three participating parties will always remain problematic and demand a «fine tuning» – i.e. a non-stop problematization and reproblematization, interpretation and reinterpretation.

About the Author

E. N. Ivakhnenko
Russian State University for the humanities
Russian Federation


References

1. Порус В.Н. Философский факультет в исследовательском университете: переориентировка целей // Высшее образование в России. 2011. № 7. С. 349.

2. Круглый стол «Идея университета: вызовы современной эпохи» // Высшее образование в России. 2012. № 7. С. 35-63; 2012. № 8. С. 26-42.

3. Белоцерковский А.В. Российское высшее образование: о вызовах и рисках // Высшее образование в России. 2012. № 7. С. 3-9; Ивахненко Е.Н. Российский университет перед лицом принудительных эпистем неоглобализма // Высшее образование в России. 2008. № 2. С. 122-129; Кирабаев Н.С., Тлостанова М.В. Модели современного гуманитарного образования // Высшее образование в России. 2009. № 1. С. 24-32; Тхагапсоев Х.Г. Университет в современной России: технология как стратегический горизонт? // Высшее образование в России. 2011. № 4. С. 58-61; Тхагапсоев Х.Г. На путях в миражи? // Высшее образование в России. 2012. № 7. С. 21-29; Хагуров Т.А. Высшее образование: между служением и услугой // Высшее образование в России. 2011. № 4. С. 47-57.

4. Неклюдов С.Ю. Гильотина как эффективное средство от мигрени. О разгроме высшего образования. URL: http :// www.polit.ru/article/2012/11/27/edu

5. Рукшин С.Е. Дошли до точки невозврата: Интервью газете «Санкт-Петербургские ведомости». URL: http://www.spbvedomosti.ru/ guest.htm?id= 10293947%40SV_Guest

6. Ридингс Б. Университет в руинах / Пер. с англ. А.М. Корбута. М.: Изд. ГУ-ВШЭ, 2010. 304 с.

7. Гумбольдт В. О внутренней и внешней организации высших научных заведений в Берлине / Пер. Л. Григорьевой // Современные стратегии культурологических исследований: Труды Ин-та европейских культур. Вып. 1. М.: РГГУ, 2000. С. 62–84.

8. Роджеро Д. Из руин в кризис: об основных трендах в жизни глобального университета. URL: http://magazines.russ.ru /nz/ 2011/3/po7.html

9. Панельная дискуссия: Шохин В.К., Порус В.Н., Ивахненко Е.Н., Лекторский В.А., Шахов М.О. // Эпистемология и философия науки. 2010. № 4. С. 53-83.

10. Эйнштейн А. Собр. научн. трудов: В 4 т. М.: Наука, 1967. Т. 4.

11. Кант И. Спор факультетов // Соч. в 6 т. Т.6. М.: Мысль, 1966.

12. Хабермас Ю. Философия как «местоблюститель» и «интерпретатор» // Моральное сознание и коммуникативное действие. СПб.: Наука, 2001. С. 7-33.

13. Кларк Б. Поддержание изменений в университетах. Преемственность кейс-стади и концепций. М.: Изд. дом ВШЭ, 2011.

14. Тлостанова М.В. Контуры университета XXI века в контексте кризиса модерна // Высшее образование в России. 2013. № 1. С. 24-36.

15. Флорида Р. Креативный класс. Люди, которые меняют будущее. М.: Классика-XXI, 2007.

16. Барнет Р. Осмысление университета // Alma Mater. Вестник высшей школы. 2008. № 6.


Review

Views: 175


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-3617 (Print)
ISSN 2072-0459 (Online)