Preview

Vysshee Obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia

Advanced search

Informed consent, or bioethics principles in education

Abstract

The article addresses to the problem of a failure of adaptation in national educational practice. From the positions of bioethics and basing on the information-synergistic approachthere are discussed some reasons of a spontaneously arising of different types marginalcommunities. The methodological solution to the problem is obtained within the framework of the RFFI grant № 11-06-00160. The research results were supported by a grant RGNF №12-03-00198.

About the Author

M. S. Gorbuleva
Tomsk State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Официальный сайт Федеральной службы государственной статистики. URL: http:// www.gks.ru/wps/wcm /connect/rosstat/rosstatsite/main/population/wages/

2. Классический университет в неклассическое время: Труды Томского гос. ун-та. Томск: Изд-во Томского ун-та, 2007. 199 с.

3. Мещерякова Т.В. Биоэтика как форма защиты индивидуальности в современной культуре // Высшее образование в России. 2009. № 10. С. 108–112.

4. Келли М. Границы ответственности пациента // Бюллетень сибирской медицины. 2006. Т. 5. № 5. С. 67–78.

5. Горбулёва М.С., Шабанов Л.В. Маргинальность как симптом срыва социальной адаптации // Высшее образование в России. 2008. № 9. С. 109–113.

6. Горбулёва М.С. Образ меча: предметность и символика в современности // Конструирование человека: Сб. статей. Томск: Изд-во ТГПУ, 2008. С. 20–53.

7. Горбулёва М.С. Оружие символа и символ оружия: семиотические границы образования. // Высшее образование в России. 2009. № 10. С. 112–115.

8. Горбулёва М.С. Восприятие символа как феномен дегустации культуры // Конструирование человека: Сб. тр. III Всероссийской научной конференции с международным участием. Томск: Изд-во ТГПУ, 2009. С. 69–72.

9. Мелик-Гайказян И.В. Концептуальная модель диагностики технологий информационного общества // Вестник Томского гос. пед. ун-та. 2010. № 5. С. 42–51.

10. Миф, мечта, реальность: постнеклассические измерения пространства культуры. М.: Научный мир, 2005. 256 с.

11. Мелик-Гайказян И.В . Диагностика memory-turn, или Биоэтическое измерение проблем профессионального образования // Вестник Томского гос. пед. ун-та. 2012. № 4. С. 244–247.

12. Мелик-Гайказян И.В. Memory-turn: архитектура биоэтики как диагностика нового поворота философии // Вестник Томского гос. ун-та. Сер. «Философия. Социология. Политология». 2012. № 4. С. 165–179.


Review

Views: 187


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-3617 (Print)
ISSN 2072-0459 (Online)