Preview

Vysshee Obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia

Advanced search

The potential of tests as a means of education quality diagnostics: myths and reality

Abstract

The article is devoted to an analysis of potential of pedagogical and psychological tests used as one of the means of complex diagnostics of competence level of the students seeking for a bachelor’s degree. The article also reveals the essence of a principally new type of test aimed at checking teaching material comprehension. It also describes the results of using psychological tests to assess students’ general culture competence at Sholokhov Moscow State University for Humanities.

About the Authors

Andrey A. Verbitsky
Sholokhov Moscow State University for the Humanities
Russian Federation


E. B. Puchkova
Sholokhov Moscow State University for the Humanities
Russian Federation


References

1. Днепров Э.Д. Новейшая политическая история российского образования: опыт и уроки. М.: Мариос, 2011. 456 с.

2. Аванесов В.С. Вопросы методологии педагогических измерений. URL: http:// testolog.narod.ru/EdMeasmt3.html

3. Вербицкий А.А., Креславская Е.Е. Тестирование в образовании: проблемы и перспективы // Педагогика. 2012. № 8. С. 3-13.

4. Вербицкий А.А., Ермакова О.Б. Школа контекстного обучения как модель реализации компетентностного подхода в общем образовании // Педагогика. 2009. № 2. С. 18-22.

5. Коменский Я.А., Локк Д., Руссо Ж.-Ж., Песталоцци И.Г. Педагогическое наследие. М.: Педагогика, 1989. 416 с.

6. Зимняя И.А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования // Высшее образование сегодня. 2003. №5. С. 34-42.

7. Вербицкий А.А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход. М.: Высшая школа, 1991. 207 с.

8. Креславская Е.Е., Вартанов А.В. Тест на понимание учебного материала по биологии человека: результаты верификации // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 14 «Психология». 2009. № 2. С. 72-80.

9. Нечаев В.Д., Вербицкий А.А. Через контекст – к модулям: опыт МГГУ им. М.А. Шолохова // Высшее образование в России. 2010. № 6. С. 3-11.

10. Дурнева Е.Е. Учебно-методические комплексы образовательных модулей контекстно-компетентностного формата // Вестник МГГУ им. М.А. Шолохова. Сер.: Педагогика и психология. 2012. № 2. С. 69-74.

11. Синякова М.Г. Основные подходы к определению сущности общекультурной компетентности бакалавра менеджмента // Международный журнал экспериментального образования. 2010. № 9. С. 23-36.

12. Большой психологический словарь / Сост. Мещеряков Б.Г., Зинченко В.П. СПб.: Олма-пресс, 2004.

13. Свенцицкий А.Л. Краткий словарь психологических терминов. М.: Проспект, 2011.

14. . Ануфриев А.Ф. Основы практической психодиагностики: В 2 кн. Кн. вторая. М.: МГГУ им. М.А. Шолохова, 2009. С. 114.


Review

Views: 232


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-3617 (Print)
ISSN 2072-0459 (Online)