Preview

Vysshee Obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia

Advanced search

Iconic transition: alternatives and choices in education

Abstract

The main theme of this paper is the content of professional mediation in an educational context a culturally, scientifically, and educationally diverse settings. The actor’s choice of an educational strategy is presented as a complex act of self-identification requiring appropriate support. The traditional function of educational mediation, understood as the transfer of specific orientations to the individual, is juxtaposed with an overall pattern of mediation that treats the orientation context as a matter for objectivation and selection. “Iconic transition” is considered as a model for mediation, its effectiveness is linked to the specifics of text organization. “Iconic transition” is de-objectivised and presented as an intermediate semiotic construct created within education serving to renew its functioning mode.

About the Author

Aleksandr A. Polonnikov
Belarusian State University
Russian Federation


References

1. Маклюэн Г.М. Понимание Медиа: внешние расширения человека. М.: КАНОН-пресс-Ц; Кучково поле, 2003.

2. Мак-Люэн М. Галактика Гутенберга: Сотворение человека печатной культуры. К.: Ника-Центр, 2003.

3. Melosik Z., Szkudlarek T. Kultura, tożsamość i edukacja: migotanie znaczeń . Kraków: Impuls, 2009.

4. Morbitzer J. Autorytet nauczyciela w społeczeń stwie informacyjnym. URL:www.up.krakow.pl/ktime/ref2007/Morbit_ 1.pdf.

5. Томас У.А. Неприспособленная девушка (Гл. 2) // Личность. Культура. Общество. 2009. Т. 11. Вып. 3. № 50. С. 61–77.

6. Mitchell W. J. T. What Do Pictures Want? The Lives and Loves of Images. Chicago: U of Chicago P, 2005.

7. Бурдьe П. Клиническая социология поля науки // Социоанализ Пьера Бурдьe. М.; СПб., 2001. С. 49–95.

8. Bourdieu P. Autonomie et droit d’entreé // Science de la science et reflexivité. Paris: Raison d’agir, 2001. P. 91–109.

9. Girard R. Eating Disorders and Mimetic Desire. URL: www.uibk.ac.at/theol/cover/contagion/ contagion3/contagion03_ girard. pdf.

10. Деянов Д. Практические логики и коммуникативные стратегии // Критика и семиотика. 2001. Вып. 3/4. С. 106–115.

11. Бурдье П. Поле политики, поле социальных наук, поле журналистики // Социоанализ Пьера Бурдьe. М.; СПб., 2001. С. 108–138.

12. Schäfer H., Seibert L., Hahne P., Tovar A, Stockmeier A. Bou rdieu’ s Cate gories for «Field» Construction / An Open Access Publication related to the research project. Theory of religion. URL: www.uni-bielefeld.de/theologie/CIRRuS-downloads/Schaefer - ea_2009_CIRRuS_field-categories.pdf.

13. Ball S. J. Bourdieu’s Method. An Exposition and Application. Institute of Education, University of London. URL: www.deptedu.ccu.edu.tw/blog/file/090508ball.ppt

14. Бурдье П. Социология социального пространства. М.: Институт экспериментальной социологии; СПб.: Алетейя, 2007.

15. Щедрина Т.Г. За рационалистический историзм.URL:www.textfighter.org/teology/Philos/mik_filn/imenno _po_etoi_prichine_issledovatelskii_interes_burde_napravlen_na_problemu_ratsionalizatsii.php

16. Grenfell M. Artistic Practice in the Twenty- first Century // Grenfell Occasional Paper. 2012. № 3.

17. Барт Р. Избранные работы: Семиотика. Поэтика. М.: Прогресс, 1989.

18. Rogers R. Critical Approaches to Discourse Analy sis in Educational Rese ar c h // An Introduction to Critical Discourse Analysis in Education. New York: Routledge, 2011. P. 1–20.

19. Соловьев А.В. Культуротворческий потенциал информационных технологий // Медиафилософия VI. Необратимость трансформации. СПб.: Санкт-Петербургское Философское общество, 2010. С. 83–85.

20. Konecki K.T. Wizualna teoria ugruntowana. Podstawowe zasady i procedury // Przegląd Socjologii Jakościowej. 2012. Tom VIII. №4. S. 12–45.

21. Mitchell W.J.T. Showing seeing: a critique of visual culture // Journal of Visual Culture. 2002. Vol. 1(2). P. 165–181.

22. Греков М.А. Феномен порнографии в современной медиасреде // Медиафилософия VI. … С. 54–57.

23. Плешаков В.А. Киберсоциализация как инновационный социально-педагогический феномен. URL: www.sirdionis.ucoz.ru/load/prezentacija_po_teme_kibersocializacija/1-10-1

24. Баранова И.А. К вопросу о восприятии музыки в современном обществе // Медиафилософия VI. … С. 93–95.

25. Drabek M. Dominacja wzroku. Kryzys pisma po zwrocie wizualnym // Kultura – Historia – Globalizacja. 2010. № 8. S. 37–46.

26. Ruckriem G. Digital technology and Mediation – a Callenge to Activity Theory // Культурно-историческая психология. 201 0. №4. C. 30–38.

27. Clarke R. The digital persona and its application to data surveillance.URL:www.anu.edu.au/people/Roger.Clarke/DV/DigPersona.html

28. Immersive education où comment innover en pédagogie. URL::www.pperes.wordpress. com/2009/05/17/immersive-education-ou-comment-innover-en-pedagogie/

29. Иллич И. Освобождение от школ. Пропорциональность и современный мир: (фрагменты из работ разных лет). М.: Просвещение, 2006.

30. Guide méthodologique de l’université numérique. Travaux conduits par la Caisse des Dépôtsen partenariat avec la Conférence des présidents d’université. Paris: Ministère de l’Enseignement supérieur et de la Recherche, 2009.

31. Челышева И.В. Медиареальность: среда обитания или протез сознания // Медиафилософия VI. … С. 3–6.

32. Сивков Д. Ю. Необратимость медиа? Нет, спасибо! Потребление как сопротивление на eBay // Медиафилософия VI. …С. 8–12.

33. Пронина Е.Е. Психология журналистского творчества: Учеб. пособие. М.: МГУ, 2006.

34. Голунов С.В. Студенческий плагиат как вызов системе высшего образования в России и за рубежом. URL: ecsocman.hse.ru/ data/2011/05/30/1266794573 /11.pdf

35. Kozie lska M. Edukacja akademicka w społeczeństwe informacyjnym // Edukacja Jutra. Tatrzanskie seminarium naukowe . Wrocław, 2004. S. 95–100.

36. Arguments Against Using ICT in Education. URL: www.otec.uoregon.edu/arguments_ against.htm

37. Выготский Л.С. Психология искусства. М.: Искусство, 1986.

38. Петков Т. От Остина и Бурдье – к логике молекулярных перформативов // Критика и семиотика. Вып. 1–2, 2000. С. 53–59.

39. Деррuда Ж. О грамматологии. М.: Ad Marginem, 2000.


Review

Views: 164


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-3617 (Print)
ISSN 2072-0459 (Online)