Preview

Vysshee Obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia

Advanced search

EXPERIMENT AS A METHOD FOR ASSESSMENT OF EFFICIENCY OF PRACTICES AND INNOVATIONS IN THE FIELD OF HIGHER EDUCATION

Abstract

The article presents fundamental propositions for conducting experimental study in the field of education in order to assess efficiency of educational practices and innovations. Experiment is considered as a method that has advantages in exploring casual link between independent and dependent variables. In addition, the article contains the description of threats to validity and the demonstration of concrete examples and their critique.

About the Authors

Natalia G. Maloshonok
National Research University ‘Higher School of Economics’
Russian Federation


Inna F. Devyatko
National Research University ‘Higher School of Economics’
Russian Federation


References

1. Стародубцев С.П. Оценочные исследования: первое знакомство // Социол. исслед. 1992. № 7. С. 57–61.

2. Сивак Е.В. История оценочных исследований в образовании в США: аналитический обзор // Социология: 4М. 2011. № 33. С. 112–135.

3. Девятко И.Ф. Методы социологического исследования. М.: КДУ, 2009.

4. Wolf R.M. Design Problems in Evaluation // Evaluation of Continuing Education in the Health Professions. Massachusetts: Kluwer-Nijhoff Publishing, 1985.

5. Holland P.W. Statistics and Casual Inference // Journal of American Statistical Association. 1986. Vol. 81. № 396. P. 945–960.

6. McCall W.A. How to experiment in education. N.Y.: Macmillan, 1923.

7. Кэмпбелл Д. Модели экспериментов в социальной психологии и прикладных исследованиях: Пер. с англ. / Сост. и общ. ред. М.И. Бобневой. М: Прогресс, 1980.

8. Fisher R.A. Statistical Methods for Research Workers. Edinburgh: Oliver and Boyd, 1925.

9. Fisher R.A. The Design of Experiments. Edinburgh: Oliver and Boyd, 1937.

10. Готтсданкер Р. Основы психологического эксперимента. М.: Изд-во МГУ, 1982.

11. Гудвин Д. Исследование в психологии: методы и планирование. СПб.: Питер, 2004.

12. Chen J., Lin T. Class Attendance and Exam Performance: A Randomized Experiment // Journal of Economic Education. 2008. Vol. 39. № 3. P. 213–227.

13. Ziv A. Teaching and Learning with Humor: Experiment and Replication // The Journal of Experimental Education. Vol. 57, No. 1 (Fall, 1988). P. 5–15.

14. King D.C., Howard J.P., Markus G.B. Integrating Community Service and Classroom Instruction Enhance Learning: Results From an Experiment // Educational Evaluation and Policy Analysis. 1993. Vol. 15. № 4. P. 410–419.

15. Дмитриев В.А. Экспериментальные исследования эффективности творческой подготовки студентов-инженеров и педагогов на основе технологии инновационного проектирования // Вестник ТГПУ. 2009. № 9(87). С. 52–56.

16. Руденко Т.В. Методика преподавания естественно-научных дисциплин с применением технологий дистанционного обучения (на примере курса «Экология») // Открытое и дистанционное образование. 2003. № 2(10). С. 47–55.

17. Хавенсон Т.Е. Тюменева Ю.А. Переход от корреляционного к квазиэкспериментальному плану в исследованиях школьного образования: опыт применения регрессий с фиксированными эффектами // Социология: 4М. 2012. № 35. С. 5–28.


Review

Views: 151


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-3617 (Print)
ISSN 2072-0459 (Online)