Preview

Vysshee Obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia

Advanced search

PHILOSOPHY OF SCIENCE IN ENGINEERING EDUCATION: A PRACTICE!ORIENTED APPROACH

Abstract

The key theme of the article is the necessity of the classical course of the philosophy of science for training of a future researcher and engineer. Main focus is given to the operational re-orientation of this discipline. The basic functions of the philosophical course in the structure of post-graduate education program for engineers are designated. The methods of sampling and interpretation of educational material aimed at the implementation of a practice-oriented approach are offered.

About the Author

Natalya I. Martishina
Siberian Transport University
Russian Federation


References

1. Ортега-и-Гассет Х. Почему мы вновь пришли к философии? // Ортега-и-Гассет Х. Дегуманизация искусства. М.: Радуга, 1991. С. 9–39.

2. См.: Сапунов М.Б. О проблеме реальности в истории и философии науки // Высшее образование в России. 201 2. № 2. С. 147–155.

3. Хайдеггер М. Поворот // М. Хайдеггер. Время и бытие. М.: Республика, 1 99 3. С. 253–258.

4. Мартишина Н.И. Теория познания как прикладная дисциплина, а также о возможности ее практически ориентированного преподавания// Эпистемология & философия науки. 2008. Т. 17. №3. С. 92–108; Мартишина Н.И. «История и философия науки»: практическая значимость курса // Высшее образование в России. 2011. №4. С. 121–27; Мартишина Н.И. О применимости принципа фальсифицируемости в работе над диссертацией // Высшее образование в России. 2013. №3. С. 124–129.

5. Канке В.А. Основные философские направления и концепции науки: Итоги ХХ столетия. М.: Логос, 2000. 320 с.

6. Мартишина Н.И. Логическая компетентность как основа науки и профессионального образования // Высшее образование в России. 2011. №5. С. 129–135.

7. Ивахненко Е.Н. Новации вузовского обучения в оптике инструментальных и коммуникативных установок // Высшее образование в России. 2011. №10. С. 39–46.


Review

Views: 188


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-3617 (Print)
ISSN 2072-0459 (Online)