Preview

Vysshee Obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia

Advanced search

MODULE CONSTRUCTION OF EDUCATIONAL PROGRAMS ADJUSTED TO LABOR MARKET DEMAND

Abstract

This article sets forth the technological aspects of modular educational programs construction on the basis of the existing Federal State Educational Standards of Higher Professional Education and Secondary Professional Education (FSES HPE SPE) taking into account professional standards and regional labor market demand. The research was supported by the Ministry of Education and Science of the Russian Federation within the state tasks for higher educational establishments for years 2012 and 2013 (projects: 10.205.2011 “Scientific and methodical basics development of competence oriented educational programs module construction according to FSES HPE SPE and 10.7062.2013 “Scientific and methodical provision elaboration of modular competence-oriented basic professional educational programs SPE according to labor market demands”). The result of the first stage of modular technology implementation is the chart of graduate’s professional activities, which includes the goal, areas and tasks of professional activities and professional skills. The chart is the main tool for adaptation of the program for the labor market demand. The second stage includes designing of modules for competence-oriented educational programs. The described technology for designing of modular competence-oriented educational programs is being implemented and approved on two specialties at Orenburg State University.

About the Author

Tatyana P. Petukhova
Orenburg State University
Russian Federation


References

1. Вербицкий А.А. Через контекст – к модулям: опыт СГГУ им. М.А. Шолохова // Высшее образование в России. 2010. № 6. С. 3–11.

2. Сазонов Б.А. Индивидуально-ориентированная организация учебного процесса как условие модернизации высшего образования // Высшее образование в России. 2011. № 4. С. 10–24.

3. Олейникова О.Н., Муравьева А.А., Коновалова Ю.В., Сартакова Е.В. Модульные технологии: проектирование и разработка образовательных программ: Учеб. пособие. М.: ИНФРА-М; Альфа-М, 2010. 256 с.

4. Богословский В.А., Караваева Е.В., Ковтун Е.Н. и др. Переход российских вузов на уровневую систему подготовки кадров в соответствии с федеральными государственными образовательными стандартами: нормативно-методические аспекты. М.: Университетская книга, 2010. 248 с.

5. Петухова Т.П., Влацкая И.В., Осиянова О.М., Темкина В.Л. Научно-методические основы модульного проектирования компетентностно-ориентированных образовательных программ на основе ФГОС ВПО // Опыт внедрения федеральных государственных образовательных стандартов учреждениями профессионального образования: мониторинг вузов и колледжей. Саратов: Изд-во Сарат. ун-та, 2012. С. 228–240.

6. Петухова Т.П., Ковалев А.В., Белоновская И.Д. О проектировании профессиональных образовательных программ в системе «колледж – университет» // Высшее образование в России. 2012. № 7. С. 72–78.

7. Петухова Т.П., Глотова М.И. Самостоятельная работа как средство развития информационной компетенции // Высшее образование в России. 20 08. №12. С. 121–126.

8. Петухова Т.П. Концептуальные основы асинхронной самостоятельной работы студентов // Вестник Оренбургского государственного университета. 2011. №11 (130). С. 211–216.

9. Сазонов Б.А. Балльно-рейтинговые системы оценивания знаний и обеспечение качества учебного процесса // Высшее образование в России. 2012. №6. С. 28–40.


Review

Views: 161


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-3617 (Print)
ISSN 2072-0459 (Online)