Preview

Vysshee Obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia

Advanced search

THE ROLE AND STRUCTURE OF EDUCATIONAL COMPONENT IN PHD PROGRAMS OF A NEW TYPE

Abstract

The article presents an analysis of the main trends in the development of doctoral educationin the framework of the Bologna process. Practical experience of modernizing the system for academic staff training in the postgraduate school of Lobachevsky State University of Nizhni Novgorod is summarized.

About the Author

Boris I. Bednyi
Lobachevsky State University of Nizhni Novgorod (National Research University)
Russian Federation


References

1. Trends 2010: A Decade of Chance in European Higher Education. URL: www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/bologna/2010_conference/documents/EUATrends_2010.pdf

2. Berliner Konferenz EUA0CDE 4–5 Juni, 2010. URL: www.eua.be (перейти на раздел CDE)

3. Байденко В.И., Селезнева Н.А. Содержательно-структурные особенности европейского докторского образования // Высшее образование в России. 2010. №10. С. 89–104.

4. Байденко В.И., Селезнева Н.А. Из истории становления европейской докторской степени // Высшее образование в России. 2010. № 8/9. C. 99–116.

5. Schreiterer U. Concluding Summary. Form Follows Function: Research, the Knowledge Economy, and the Features of Doctoral. Education // Higher Education in Europe. 2008. V. XXXIII. № 1. Р. 149–158.

6. Болонский процесс: 2007–2009 годы. Между Лондоном и Левеном / Лувен-ла-Невом / Под науч. ред. В.И. Байденко. М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2009. 302 с.

7. Зубова Л.Г., Аржаных Е.В., Андреева О.Н., Антропова О.А. Российская аспирантура в поисках новых возможностей развития // Информационно-аналитический бюллетень № 3. М.: ЦИСН, 2011. 90 с.

8. Cайт British Council Russia (http://www.britishcouncil.org/ru/russia.htm).

9. Зарянка В. Диссертация в Германии: тернистый путь к научным вершинам // Deutsche Welle. 2009. 25 авг.

10. http://www.helmholtz.de/ru

11. The 2010 EUA0CDE agenda. The Salzburg II initiative. European University Association. 2010.

12. http://gbiomed.kuleuven.be/phd/Future_students/aim.html

13. http://www.hse.ru/org/hse/aspirant/acad_asp/

14. http://www.poisknews.ru/theme/edu/1343/

15. http://www.eu.spb.ru/index.php?Itemid=567&id=2012&option=com_content&task=view

16. Бедный Б.И., Чупрунов Е.В. О некоторых направлениях развития системы подготовки научных кадров в высшей школе // Высшее образование в России. 2012. №11. C. 3–15.

17. Балабанов С.С., Бедный Б.И., Миронос А.А. Подготовка научных кадров социо-гуманитарного профиля в аспирантуре // Социол. исслед. 2008. № 3. С. 70–78.

18. Бедный Б.И., Шейнфельд И.В., Балабанов С.С., Козлов Е.В. Маркетинговая подготовка молодых ученых // Социол. исслед. 2004. №1. С. 112.

19. Гусева И.А. Научная магистратура: мечта или реальность? // Высшее образование в России. 2012. №2. С. 9–17.

20. ВАК: «Дорожная карта» реформ. URL: http://trvscience.ru/2010/08/03/vak-dorozhnaya-karta-reform-2/

21. Бедный Б.И., Гурбатов С.Н., Миронос А.А. Индикаторы эффективности аспирантских программ в области точных и естественных наук // Высшее образование в России. 2010. № 7. С. 11–23.


Review

Views: 199


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-3617 (Print)
ISSN 2072-0459 (Online)