Preview

Vysshee Obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia

Advanced search

Development of researchers training system at higher school

Abstract

A brief analysis of modern trends in the sphere of researchers’ training is presented. A number of topical organizational innovations are discussed including harmonization of master and PhD programmes; formation of professional, social and personal competences of PhD programmes graduates; introduction of new organizational forms of PhD training.

About the Authors

B. . Bednyi
Lobachevsky State University of Nizhni Novgorod (National Research University)
Russian Federation


E. . Chuprunov
Lobachevsky State University of Nizhni Novgorod (National Research University)
Russian Federation


References

1. Байденко В.И., Селезнева Н.А. Из истории становления европейской докторской степени // Высшее образование в России. 2010. № 8/9. С. 99–115.

2. Bitusikova А. The recent trends and developments in doctoral studies in Europe // Universita degli Studi di Roma Tor Vergata. 2010, October 13.

3. Подготовка научных кадров высшей квалификации в России: Статистический сборник. М.: ЦИСН, 2010.

4. Statistics in focus. Science and technology // Eurostat. 2007. Vol. 131. P. 2.

5. Карачурина Л. Демографические факторы динамики миграционной активности населения России: современная ситуация и перспективы //Демоскоп Weekly. Электронная версия бюллетеня «Население и общество». 2007. № 285–286. URL: http:// demoscope. ru / weekly/ 2007 / 0285/ analit06.php

6. Россия в цифрах. 2008: Крат. стат. сб. / Росстат. M., 2008. 510 с.

7. Наука России в цифрах: 2010. Статистический сборник. М.: ЦИСН, 2010.

8. Стронгин Р.Г., Бедный Б.И., Максимов Г.А., Миронос А.А. О совершенствовании системы подготовки специалистов высшей квалификации в аспирантуре // Университетское управление: практика и анализ. 2006. № 2. С. 45–51.

9. Алферов Ж. Университет родился! // Поиск. 2005. №10(824). С. 4.

10. . Altbach P. Doctoral Education: Present Realities and Future Trends // College and University Journal. Fall 2004. Vol. 80. №2. P. 3–10.

11. Бедный Б.И., Миронос А.А. Подготовка научных кадров в высшей школе. Состояние и тенденции развития аспирантуры. Н. Новгород: ННГУ, 2008. 219 с.

12. Шереги Ф.Э., Стриханов М.Н. Наука в России: социологический анализ. М.: ЦСП, 2006. 456 c.

13. Балабанов С.С., Бедный Б.И., Миронос А.А. Подготовка научных кадров социогуманитарного профиля в аспирантуре // Социологические исследования. 2008. № 3. С. 70–78.

14. Балабанов С.С., Бедный Б.И., Козлов Е.В., Максимов Г.А. Многомерная типология аспирантов // Социологический журнал. 2003. № 3. С. 71.

15. Грудзинский А.О., Бедный Б.И., Плехова Ю.О., Бедный А.Б. Роль и структура инновационного предпринимательского образования в исследовательском университете // Университетское управление: практика и анализ. 2012. №3.

16. Бедный Б.И., Шейнфельд И.В., Балабанов С.С., Козлов Е.В. Маркетинговая подготовка молодых ученых // Социологические исследования. 2004. № 1. С. 112.

17. Гусева И.А. Научная магистратура: мечта или реальность? // Высшее образование в России. 2012. № 2. С. 9–17.

18. ВАК: «Дорожная карта» реформ. URL: http:// trv-science.ru /2010/08/03/vak-dorozhnaya-karta-reform-2/

19. Trends 2010: A Decade of Change in European Higher Education. URL:http://www.ond.vlaanderen.be/hogerond erwijs/bologna/2010_conference/documents/EUA_Trends_ 2010.pdf

20. Чупрунов Е.В., Гурбатов С.Н., Бедный Б.И. Классический исследовательский университет в инновационном обществе знаний // Университетское управление: практика и анализ. 2010. № 1. С. 6–16.

21. Бедный Б.И., Гурбатов С.Н., Миронос А.А. Индикаторы эффективности аспирантских программ в области точных и естественных наук // Высшее образование в России. 2010. № 7. С. 11–23.

22. Остапенко Л.А., Миронос А.А., Бедный Б.И. Система мониторинга подготовки аспирантов как инструмент анализа эффективности аспирантских программ // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. 2011. № 6(1). С. 20–26.


Review

Views: 210


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-3617 (Print)
ISSN 2072-0459 (Online)