Preview

Vysshee Obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia

Advanced search

ABOUT THE ROLE OF LIBERAL EDUCATION IN UNIVERSITY’S INNOVATION ACTIVITY

Abstract

The article focuses on the development of the conception of liberal education at the university inthe context of its innovation activity. The authors suggest a new didactic interpretation of two basic ideas of modernization – humanization and humanitarization of education. There are described the main lines of “humanitarian” transformation of the learning process, and the priority goals and tasks are marked out. The authors assert that the university should not only provide a student with the assets of knowledge but also give him an impetus for self-development and successful professional self-realization.

About the Authors

Pavel N. Ermakov
Southern Federal University
Russian Federation


Irina V. Abakumova
Southern Federal University
Russian Federation


References

1. Путин В.В. Послание Президента Российской Федерации Федеральному собранию Российской Федерации. URL: http://www.pvlast.ru/archive/index.902.php

2. Абакумова И.В. Смыслодидактика. Учебник для магистров педагогики и психологии. КРЕДО, 2008. 368 с.

3. Ермаков П.Н., Абакумова И.В. Преодоление ценностно-смысловых барьеров как дидактическая проблема // Инновационные технологии в образовании: субъектность, ресурсность, технологичность: Сборник материалов Всероссийской научно-практической конференции (Университет Российской академии образования, 1–3 ноября 2011 года). М., 2011. С. 6–10.

4. Абакумова И.В., Рудакова И.А. Дидактика: современные методы и технологии обучения. Метасистемный подход, смыслоцентризм, диалоговые технологии. Verlag: Lap LAMBERT Academic Publishing GmbH & Co, 2012. 364 с.

5. Абакумова И.В., Фоменко В.Т. Дидактический стандарт как метатехнология современного образования // Российский психологический журнал. 20 12. Т. 9. № 1. С. 44–55.


Review

Views: 241


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-3617 (Print)
ISSN 2072-0459 (Online)