Preview

Vysshee Obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia

Advanced search

ACADEMIC PROGRAMME OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES

Abstract

The paper considers approaches to assessment of engineering programme objectives and learning outcomes achievement for accreditation. Accreditation criteria of the Accreditation Board for Engineering and Technologies (USA) and the Association for Engineering Education of Russia are discussed. The bachelor degree programme in Power and Electrical Engineering at Tomsk Polytechnic University is used as an example. The approaches are recommended for implementation in Russian University Academic Standards and a new version of the Federal State Education Standards.

About the Author

Alexandr I. Chuchalin
National Research Tomsk Polytechnic University
Russian Federation


References

1. Федеральный Закон «Об образовании в Российской Федерации» от 29 декабря 2012 г., № 273PФЗ. URL: минобрнауки.рф/документы/2974

2. Похолков Ю.П. Развитие системы независимой профессионально-общественной аккредитации инженерных образовательных программ в России в период с 2000 по 2013 год // Инженерное образование. 2013. № 12. С. 50–57; Наводнов В.Г., Мотова Г.Н. Новое законодательство в области образования как вектор развития общественно-профессиональной аккредитации в России // Инженерное образование. 2013. № 12. С. 59–65

3. Чучалин А.И. Применение стандартов IEA при проектировании и оценке качества программ высшего и среднего профессионального образования // Высшее образование в России. 2013. № 4. С. 12–25

4. IEA Graduate Attributes and Professional Competences. URL: http://www.ieagreements. org

5. EURPACE Framework Standards for Accreditation of Engineering Programmes. URL: http://www.enaee.eu

6. Чучалин А.И., Криушова А.А. Технология проектирования инженерных программ на основе критериев международной аккредитации // Высшее образование в России. 2011. № 6. С. 30–42

7. Аккредитационный центр Ассоциации инженерного образования России. URL: http://www.acraee.ru

8. Accreditation Board for Engineering and Technologies (ABET). Criteria for Accrediting Engineering Programs, Effective for Reviews During 2013–2014 Accreditation Cycle. URL: http://www.abet.org

9. Crawley E.F., Malmgvist J., Lucas W.A., Brodeur D.R. The CDIO Syllabus v 2.0. An Updated Statement of Goals for Engineering Education // Proceeding of the 7th International CDIO Conference. Technical University of Denmark, Copenhagen, June 20–23, 2011

10. Чучалин А.И., Епихин А.В., Муратова Е.А. Планирование оценки результатов обучения при проектировании образовательных программ // Высшее образование в России. 2013. № 1. С. 13–20

11. Миссия Национального исследовательского Томского политехнического университета. URL: http://www.tpu.ru

12. Стандарты и руководства по обеспечению качества основных образовательных программ подготовки бакалавров, магистров и специалистов по приоритетным направлениям развития Национального исследовательского Томского политехнического университета (Стандарт ООП ТПУ): Сборник нормативно-производственных материалов / Под ред. А.И. Чучалина, Томск: Изд-во ТПУ, 2012. 197 с


Review

Views: 347


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-3617 (Print)
ISSN 2072-0459 (Online)