Preview

Vysshee Obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia

Advanced search

EDUCATION AND UNDERSTANDING (TO THE QUESTION OF APPLICABILITY OF A TECHNOLOGICAL APPROACH IN PEDAGOGY)

Abstract

The article discusses the context of transition from traditional education paradigm to the technology paradigm and brings up a question of the validity of direct transfer of a technological approach from the production sector into education sphere. The author presents her considerations on the applicability of the technological approach from the point of view of the humanistic (dialogic) tradition. The author arrives to a conclusion that the technological approach inherently denies any subjectivity, any possible act of understanding, and “humanization” of technological approach in the upshot implies pedagogue’s transformation into “communicator”, “engineer”, “technologist”, “manipulator”.

About the Author

Nina I. Lobanova
Astafiev Krasnoyarsk State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Кларин М. В. Педагогическая технология в учебном процессе. М.: Знание, 1989

2. Никандров Н.Д. Программированное обучение и идеи кибернетики (анализ зарубежного опыта). М.: Наука, 1970

3. Чошанов М. А. Дидактика и инженерия. М.: БИНОМ, 2011

4. Колеченко А.К. Энциклопедия педагогических технологий. СПб.: КАРО, 2006

5. Беспалько В.П. Слагаемые педагогической технологии. М.: Педагогика, 1989

6. Селевко Г.К. Традиционная педагогическая технология и ее гуманистическая модернизация. М.: НИИ школьных технологий, 2005

7. Дюркгейм Э. Представления индивидуальные и представления коллективные // Э. Дюркгейм. Социология. М.: Канон, 1995

8. Бибихин В.В. Язык философии. М.: Прогресс, 1993

9. Адорно Т. Введение в социологию. М.: Праксис, 2010

10. Хайдеггер М., Финк Е. Гераклит. СПб.: Владимир Даль, 2010

11. Мерло-Понти М. Философ и его тень // М. Мерло-Понти. В защиту философии. М.: Изд-во гуманитарной литературы, 1996

12. Селевко Г.К. Энциклопедия образовательных технологий: В 2 т. Т. 1. М.: НИИ школьных технологий, 2006

13. Мамардашвили М.К. Очерк современной европейской философии. URL: http://filosof.historic.ru/books/item/f00/s00/z0000229/index.shtml

14. Мамардашвили М.К. Лекции по античной философии. URL: http://constitutions.ru/archives/5780

15. Бершадский М.Е. Понимание как педагогическая категория. М.: Центр «Педагогический поиск», 2004


Review

Views: 303


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-3617 (Print)
ISSN 2072-0459 (Online)