Preview

Vysshee Obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia

Advanced search

TEXTUAL SPACE OF THE PROFESSIONAL COMPETENCES

Abstract

The article marks the peculiarity of the competence model for graduates of applied and academic specialties. Metacharacteristics of teaching texts on Chemistry are defined. It is shown that in the situation when the systems of secondary school and higher education are misbalanced and labor market is multiple-optional, the training of the professional competences starts with students’ ability to work with different types of teaching texts.

About the Authors

Irina V. Kuznetsova
Saratov State University
Russian Federation


Sergei S. Khmelev
Saratov State University
Russian Federation


References

1. Беспалько В.П., Татур Ю.Г. Системно-методическое обеспечение учебно-воспитательного процесса подготовки специалистов. М.: Высшая школа, 1989. 144 с

2. Донских О.А. Где изысканность русской медлительной речи? // Высшее образование в России. 2013. № 10. С. 69–77

3. Гельфман Э.Г., Холодная М.А. Психодидактика школьного учебника. Интеллектуальное воспитание учащихся. СПб.: Питер, 2006. 384 с

4. Ахметов Н.С. Общая и неорганическая химия. М.: Высшая школа, 2006. 742 с

5. Неорганическая химия. Химия элементов: учебник: в 2 т. Т. 2 / Ю.Д. Третьяков, Л.И. Мартыненко, А.Н. Григорьев, А.Ю. Цивадзе. М.: Изд-во МГУ; Академкнига, 2007. 670 с

6. Неорганическая химия: учебник: в 3 т. / Под ред. Ю.Д. Третьякова. Т. 1: Физико-химические основы неорганической химии / М.Е. Тамм, Ю.Д. Третьяков. М.: Академия, 2004. 240 с

7. Белякова Е.Г. Смыслообразование в педагогическом взаимодействии. Тюмень: Изд-во Тюменского гос. ун-та, 2008. 208 с

8. Кузнецова И.В., Хмелев С.С. Трудности понимания учебных химических текстов // Актуальные проблемы химического и естественнонаучного образования: Материалы III Всероссийской научно-методической конференции. М.: МАКС Пресс, 2012. С. 100–102


Review

Views: 261


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-3617 (Print)
ISSN 2072-0459 (Online)