Preview

Vysshee Obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia

Advanced search

SCYLLA AND C HARYBDIS OF EDUCATION: SPECULATIONS ON THE PROBLEMS OF THE ENGLISH LANGUAGE TEACHING IN HIGHER SCHOOLS OF RUSSIA

Abstract

The paper considers some actual problems of the foreign languages teaching in the context of the new challenges faced by Russian higher school and demands for building its competitive scientific and educational image and for increasing international scientific ranking. The complex of the problems relating to Englishization – the application of the English language in national educational and research processes – is discussed, internal and external factors of ineffective traditional methods of teaching in Russian higher schools are revealed, comparison with European approaches to foreign language teaching is made. On the basis of the theoretical sources and practical experience of EFL teaching a number of efficient techniques and necessary measures for overcoming “language backwardness” of Russia are described.

About the Authors

Natalya K. Ivanova
Ivanovo State University of Chemistry and Technology
Russian Federation


Marina N. Mileeva
Ivanovo State University of Chemistry and Technology
Russian Federation


References

1. Шестак В.П., Шестак Н.В. Рейтинговый дискурс: урок английского для вуза // Высшее образование в России. 2013. №1. С. 37–47

2. Bordons M., Gómez I. Towards a single language in science? A Spanish view // Serials – 17(2), July 2004, p. 189

3. Д’Анджело Дж.Ф. Кризис системы японского высшего образования: уроки азиатских стран, где английский язык является официальным (пер. с англ. З.Г. Прошиной) // Личность. Культура. Общество. 2012. Т. XIV. Вып. 4. № 75–76. С. 131–145

4. Каменская Л.С. Профессиональная направленность обучения иностранному языку в неязыковом вузе как методическая проблема // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Педагогические науки. 2013. Вып. 12 (672). C. 9–20

5. Иванова Н.К. О совершенствовании языковой подготовки аспирантов: опыт изучения мотивации) // Современные наукоемкие технологии. 2008. Вып. 4. C. 7–13

6. Хино Нобуюки. Английский язык как международный в преподавательской практике (пер. с англ. Л.В. Кульчицкой) // Личность. Культура. Общество. 2012. Т. XIV. Вып. 1. № 69–70. С. 155–163

7. McVeigh B. Japanese Higher Education as Myth. London: M.E. Sharpe. East Gate Books, 2002

8. Чучалин А.И., Велединская С.Б., Ройз Ш.С., Охотин И.С. Моделирование процессов иноязычной подготовки в вузе с позиций управления качеством // Инженерное образование. 2005. № 3. С. 136–143

9. Тимин А.С., Милеева М.Н. Преимущества отечественных и зарубежных источников обучения английскому языку: в поисках эффективной образовательной технологии // Материалы VI студенческой международной заочной научно-практической конференции. Новосибирск: СибАК, 2012. С. 350–363

10. Качру Б.Б. Мировые варианты английского языка: агония и экстаз (пер. Т.А. Иванковой) // Личность. Культура. Общество. 2012. Т. XIV. Вып. 4. №75–76. С. 145–164

11. Уллаканоя Р., Тергуефф Э., Дуфва Х. Роль фонетики в преподавании устной речи финским учащимся // «Человек говорящий»: исследования XXI века. К 80-летию со дня рождения Л.В. Бондарко: монография / Ред. Вербицкая Л.А., Иванова Н.К. Иваново: ИГХТУ, 2012. С. 155–160

12. Ветошкин А.А., Нуждина А.В., Ветошкин А.В., Нуждина С.И., Пискунова С.И. «Языковая мозаика» // Высшее образование в России. 2013. № 4. C. 73–76

13. Милеева М.Н. Воспитательный потенциал иностранного языка сквозь призму педагогической эвристики // Вестник гуманитарного факультета ИГХТУ. Иваново, 2012. Вып. 5. C. 101–110

14. Абозина Н.М., Гуль Н.В., Васильева Н.А. Опыт работы с европейским языковым портфелем // Иностранные языки в экономических вузах России. 2005. № 4. С. 52–66

15. Шестак В.П., Шестак Н.В. Рейтинговый дискурс: урок английского для вуза // Высшее образование в России. 2013. №1. С. 37–47


Review

Views: 211


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-3617 (Print)
ISSN 2072-0459 (Online)