PEDAGOGICAL FUNDAMENTALS FOR THE DEVELOPMENT OF CRITERIA FOR PROFESSIONAL ACCREDITATION OF EDUCATIONAL PROGRAMS
Abstract
About the Authors
Alexander I. ChuchalinRussian Federation
Polina S. Shamritskaya
Russian Federation
References
1. Чучалин А.И. Применение стандартов Международного инженерного альянса при проектировании и оценке качества программ ВПО и СПО // Высшее образование в России. 20 13. № 4. С. 12- 26 [Chuchalin A.I. (2013) Applying international engineering alliance standards in design and quality assurance of higher and intermediate vocational training. Vysshee obrazovanie v Rossii [Higher Education in Russia]. No. 4, pp. 12-26 (in Russ.)].
2. Критерии и процедура профессионально-общественной аккредитации образовательных программ по техническим направлениям и специальностям: информационное издание / Под ред. А.И. Чучалина. Томск: Изд-во Томского политехнического университета, 2014. 56 с. [Chuchalin A.I. (ed.) (2014) Criteria and procedure for professional accreditation of educational pr ograms in engineering and technology. Tomsk: TPU Publ., 56 p. (In Russ.)].
3. European Network for Accreditation of Engineering Education. URL: http://www.enaee.eu
4. International Engineering Alliance. URL: http://www.ieagreements.org
5. Байденко В.И. Болонский процесс: Результаты обучения и компетентностный подход. М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2009. 536 с. [Baydenko V.I. (2009) The Bologna process: learning outcomes and competency-based approach. Moscow: Research Center for Problems of Quality in Specialists’ Training Publ., 536 p. (In Russ.)].
6. Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. 40 с. [Zimnyaya I.A. (2004) Core competencies as a goal-efficient basis of competency-based approach in education. Moscow: Research Center for Problems of Quality in Specialists’ Training Publ., 40 p. (In Russ.)].
7. Зеер Э.Ф., Павлова А.М., Сыманюк Э.Э. Модернизация профессионального образования: компетентностный подход: учеб. пособие. М.: Московский психолого-социальный институт, 2005. 216 с. [Zeer E.F., Pavlova A.M., Symanyuk E.E. (2005) Upgra% ding of vocational education: competency- based approach. Moscow: MPSU Publ., 216 p. (In Russ.)].
8. Вербицкий А.А., Ильязова М.Д. Инварианты профессионализма: проблемы формирования. М.: Логос, 2011. 288 с. [Verbitskiy A.A., Il’yazova M.D. (2011) Invariants of professionalism: construction problems: monogaph. Moscow: Logos Publ., 288 p. (In Russ.)].
9. Crawley E.F. The CDIO Syllabus v2.0. An Updated Statement of Goals for Engineering Education. Proc. 7th Intern. CDIO Conf., June 20-23, 2011. Technical Univ. of Denmark, Copenhagen. Denmark, Copenhagen, 2011. 41 p. URL: http://www.cdio.org/files/project/ file/cdio_syllabus_ v2.pdf
10. Chuchalin A.I. RAEE Accreditation Criteria and CDIO Syllabus: Comparative Analysis // Proc. 8th Intern. CDIO Conf., July 1-4, 2012. Queensland Univ. of Technology, Australia, Brisbane, 2012. Pp. 870%878.
11. Сериков В.В. Образование и личность. Теория и практика проектирования педагогических систем. М.: Логос, 1999. 272 с. [Serikov V.V. (1999) Education and identity. Theory and practice of educational systems design. Moscow: Logos Publ., 272 p. (In Russ.)].
12. Bloom B. S. Taxonomy of Educational. Objectives: Handbook I - Cognitive Domain / B.S. Bloom, M.D. Englehart, E.J. Furst, W.H. Hill, D.R. Krathwohl. New York: David McKay Co Inc., 1956. 403 p.
13. Feisel L. D. Teaching Students to Continue Their Education. Proc. of the Frontiers in Education Conf. Arlington, 1986.