Педагогические основы формирования критериев профессиональнообщественной аккредитации образовательных программ
Аннотация
Об авторах
Александр Иванович ЧучалинРоссия
Полина Сергеевна Шамрицкая
Россия
Список литературы
1. Чучалин А.И. Применение стандартов Международного инженерного альянса при проектировании и оценке качества программ ВПО и СПО // Высшее образование в России. 20 13. № 4. С. 12- 26 [Chuchalin A.I. (2013) Applying international engineering alliance standards in design and quality assurance of higher and intermediate vocational training. Vysshee obrazovanie v Rossii [Higher Education in Russia]. No. 4, pp. 12-26 (in Russ.)].
2. Критерии и процедура профессионально-общественной аккредитации образовательных программ по техническим направлениям и специальностям: информационное издание / Под ред. А.И. Чучалина. Томск: Изд-во Томского политехнического университета, 2014. 56 с. [Chuchalin A.I. (ed.) (2014) Criteria and procedure for professional accreditation of educational pr ograms in engineering and technology. Tomsk: TPU Publ., 56 p. (In Russ.)].
3. European Network for Accreditation of Engineering Education. URL: http://www.enaee.eu
4. International Engineering Alliance. URL: http://www.ieagreements.org
5. Байденко В.И. Болонский процесс: Результаты обучения и компетентностный подход. М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2009. 536 с. [Baydenko V.I. (2009) The Bologna process: learning outcomes and competency-based approach. Moscow: Research Center for Problems of Quality in Specialists’ Training Publ., 536 p. (In Russ.)].
6. Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. 40 с. [Zimnyaya I.A. (2004) Core competencies as a goal-efficient basis of competency-based approach in education. Moscow: Research Center for Problems of Quality in Specialists’ Training Publ., 40 p. (In Russ.)].
7. Зеер Э.Ф., Павлова А.М., Сыманюк Э.Э. Модернизация профессионального образования: компетентностный подход: учеб. пособие. М.: Московский психолого-социальный институт, 2005. 216 с. [Zeer E.F., Pavlova A.M., Symanyuk E.E. (2005) Upgra% ding of vocational education: competency- based approach. Moscow: MPSU Publ., 216 p. (In Russ.)].
8. Вербицкий А.А., Ильязова М.Д. Инварианты профессионализма: проблемы формирования. М.: Логос, 2011. 288 с. [Verbitskiy A.A., Il’yazova M.D. (2011) Invariants of professionalism: construction problems: monogaph. Moscow: Logos Publ., 288 p. (In Russ.)].
9. Crawley E.F. The CDIO Syllabus v2.0. An Updated Statement of Goals for Engineering Education. Proc. 7th Intern. CDIO Conf., June 20-23, 2011. Technical Univ. of Denmark, Copenhagen. Denmark, Copenhagen, 2011. 41 p. URL: http://www.cdio.org/files/project/ file/cdio_syllabus_ v2.pdf
10. Chuchalin A.I. RAEE Accreditation Criteria and CDIO Syllabus: Comparative Analysis // Proc. 8th Intern. CDIO Conf., July 1-4, 2012. Queensland Univ. of Technology, Australia, Brisbane, 2012. Pp. 870%878.
11. Сериков В.В. Образование и личность. Теория и практика проектирования педагогических систем. М.: Логос, 1999. 272 с. [Serikov V.V. (1999) Education and identity. Theory and practice of educational systems design. Moscow: Logos Publ., 272 p. (In Russ.)].
12. Bloom B. S. Taxonomy of Educational. Objectives: Handbook I - Cognitive Domain / B.S. Bloom, M.D. Englehart, E.J. Furst, W.H. Hill, D.R. Krathwohl. New York: David McKay Co Inc., 1956. 403 p.
13. Feisel L. D. Teaching Students to Continue Their Education. Proc. of the Frontiers in Education Conf. Arlington, 1986.