Preview

Высшее образование в России (Vysshee obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia)

Расширенный поиск

РЕФОРМИРОВАНИЕ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ В ВЕЛИКОБРИТАНИИ: НОРМАТИВНО¬ЦЕННОСТНЫЙ АСПЕКТ

Аннотация

Аннотация. Эволюция политики реформирования высшего образования в Великобритании при переходе от бинарной системы к унитарной рассматривается в контексте существующих альтернативных подходов к выбору стратегических приоритетов, форм и методов регулирования образовательного пространства, сформулированных в программных докладах лорда Робинса (1963), лорда Диринга (1997) и лорда Брауна (2010).

Противоречивость правительственного курса реформ, проводимого в последнее 25-летие, рассматривается как отражение напряженности между социально-культурной и экономической функциями образования. В его основе лежит противостояние технократического и социальногуманистического подходов к решению проблемы адаптации высшей школы к новой технологической и социальной реальности ХХI в. со стороны лейбористов и консерваторов. Конфликт интерпретаций принципов социальной справедливости, свободы выбора, ответственности и эффективности основными политическими акторами проецируется на их выбор стратегии формирования отношений «нового» партнерства между агентами системы высшего образования – университетами, студентами, бизнесом, государством.

Об авторе

Елизавета Васильевна Золотарева
Российский университет дружбы народов
Россия
канд. филос. наук, ст. науч. сотрудник


Список литературы

1. The Robbins Report (1963). Higher Education. London: Her Majesty’s Stationery Office. Available at: http://www.educationengland.org.uk/documents/robbins/index.html

2. Marginson, S. The Landscape of Higher Education Research 1965–2015. Equality of Opportunity: The first fifty years. In: SRHE (Society for Research into Higher Education) 50th Anniversary Colloquium «Valuing Research into Higher Education», 26 June 2015, рр. 1-25. Available at: Simon Marginson Keynote.pdf

3. The Dearing Report (1997). Higher Education in the Learning Society: Main Report. London: Her Majesty’s Stationery Office. Available at: http://www.educationengland.org.uk/documents/ dearing1997/index.html

4. Department for Education and Skills (DfES). The Future of Higher Education. L.: The Stationery Office, 2003. Available at: www.dfes.gov.uk

5. Blair, T. (1998). The Third Way: New Politics for a New Century. L.: Fabian Society. 225 p.

6. Brown, R. (2011). Looking Back, Looking Forward: The Changing Structure of UK Higher Education, 1980–2012, pp. 13B24. In: John Brennan and Tarla Shah (eds). Higher Education and Society in Changing Times. 92 p. Available at: https://www.open.ac.uk/cheri/documents/ Lookingbackandlookingforward.pdf

7. Barr, N. (2004). Making Universities Universal. LSE Magazine. Vol. 16. No. 2, pp. 20B21.

8. Callender, С. (2011). The CostBCutting Reforms of Higher Education in England. International Higher Education. No. 63, рр. 17B19. Available at: //http://ejournals.bc.edu/ojs/index.php/ ihe/issue/view/839

9. OECD (2012a) Education at a Glance 2012: OECD Indicators, Paris. Available at: http:// www.oecd.org

10. A Critical Path: Securing the Future of Higher Education in England. IPPR Commission on the Future of Higher Education. June 2013. 90 p. Available at: Critical-Path-Securing-Future-Higher- Education_June2 013_10847.pdf

11. Browne Review (2010). Securing a Sustainable Future for Higher Education: The Independent Review of Higher Education Funding and Student Finance. 12 October 2010. Available at: www.independent.gov.uk/browne-report

12. Ball, S. J. (2012). The Reluctant State and the Beginning of the End of State Education. Journal of Educational Administration and History. Vol. 44. No. 2, pр. 89B103.

13. Holmwood, J. (ed.) (2011). A Manifesto for the Public University. Bloomsbury Academic, p. 178.

14. Commons Library Briefing Paper (June 2016): Higher Education and Research Bill 2016. By Hubble, S., Foster, D., Bolton, P. Available at: http://researchbriefings.files.parliament.uk/ documents/CBPB7608/CBPB7608.pdf

15. National Audit Office (2011). Regulating Financial Sustainability in Higher Education. Available at: www.nao.org.uk/publications/1011/financial_sustainability_in_he.aspx

16. Hall, M. (2012). Inequality and Higher Education: Marketplace or Social Justice? L.: Leadership Foundation for Higher Education. p. 55. Available at: http://usir.salford.ac.uk/19491/1/ Inequality_and_Higher_Education_%28published_Jan_2012%29.pdf

17. Young, M. (2012). People, Welfare Reform and Social Insecurity. Youth & Policy. No. 108, рр. 1B10.

18. Country Statistical Profile: United Kingdom. Available at: http://www.oecd-ilibrary.org/ economics/country-statistical-profile-united-kingdom_20752288Btable-gbr

19. For example, reports prepared by independent bodies made up of leaders of the sector of higher education, the business community, and major political parties: Hillman, N. Unfinished Business? Higher Education Legislation, HEPI Report. February 2014. Available at: http://www.hepi.ac.uk/wp-content/uploads/2014/02/Unfinished-Business.pdf; Regulating Higher Education Protecting Students, Encouraging Innovation, Enhancing Excellence. Report by the Higher Education Commission. October 2013. Available at: http://www.policyconnect.org.uk/hec/sites/site_hec/ files/report/333/fieldreportdownload/hecommission-regulatinghighereducation.pdf

20. Fairclouch, N., Fairclouch, I. (2012). Political Discourse Analysis. A Method for Advanced Students. Routledge. 280 р.

21. Department for Business, Innovation and Skills (2015). Fulfilling Our Potential: Teaching Excellence, Social Mobility and Student Choice. L.: Department for Business, Innovation and Skills. Available at: https://www.timeshighereducation.com/sites/default/files/breaking_news_files/ green_paper.pdf

22. Department for Business, Innovation and Skills (2016) Success as a Knowledge Economy: Teaching, Social Mobility and Student Choice. L.: Department for Business, Innovation and Skills. Available at: https://www.timeshighereducation.com/sites/default/files/breaking_news_files/higher-education-white-paper-success-as-a-knowledge-economy.pdf


Рецензия

Просмотров: 376


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-3617 (Print)
ISSN 2072-0459 (Online)