The Transition "School-University": Predictors of Academic Performance of First-year Students
Abstract
This study examines the educational achievements of first-year students. The aim is to evaluate the relationship between performance in pre-university period with the academic performance of first-year students through the lens of adaptation to the university environment. The theme of factors of academic achievement of students, on the one hand, is well developed in the American research tradition, where this issue is devoted to hundreds of works and dozens of different experimental plans. On the other hand, in Russia there are almost no studies which have examined this association on national representative samples and using longitudinal data. The presupposition of this study is the notion that educational outcomes of students, among other things, meaningful manner associated with characteristics of learning in high school. Studies that simultaneously link student achievement in school, and after – at the time the student, it is not enough. As predictors of student academic performance were selected characteristics of schools, student performance in school, and characteristics associated with additional education. The paper presents the results of correlation and regression analysis. The study revealed significant Pearson correlation coefficient between grades in grades 10-11 and grades at the University, however, none of the parameters did not exceed 0,3. As for the other predictors, it was found that academic performance at the university linked to school performance, the fact of studying in a selective school, participation in activities of career guidance, higher education on the humanitarian or socio-economic specialty.
About the Author
Tatyana SaprykinaNational Research University Higher School of Economics
Russian Federation
Analyst, Centre for Institutional Research, National Research University Higher School of Economics
References
1. Busato V.V., Prins F.J., Elshout J.J., Hamaker C. Intellectual ability, learning style, achievement motivation and academic success of psychology students in higher education // Personality and Individual Differences. 2000. №29. Р. 1057–1068.
2. Galton F. An inquiry into human ability. London: MacMillan. 1883.
3. Goh D., Moore C. Personality and academic achievement in three educational levels // Psychological Reports. 1987. №43. Р. 71–79
4. Harris D. Factors affecting college grades: A review of the literature, 1930–1937 // Psychological Bulletin. 1940. №37. Р. 125–166.
5. Tinto V. Dropout from higher education: A theoretical synthesis of recent research // Review of educational research. 1975. Т. 45. №. 1. С. 89-125.
6. Рудаков В. Н., Чириков И. С., Рощин С. Ю., Дрожжина Д. С. Учись, студент? Влияние успеваемости в вузе на заработную плату выпускников. / НИУ ВШЭ. Серия WP15 "Научные труды Лаборатории исследований рынка труда". 2016. № 1.
7. McKenzie K., Schweitzer R. Who succeeds at university? Factors predicting academic performance in first year Australian university students // Higher education research and development. 2001. Т. 20. №. 1. P. 21-33.
8. Paunonen S.V., Ashton M.C. Big Five predictors of academic achievement // Journal of Research in Personality. 2001. Т. 35. №. 1. P. 78-90.
9. Юдкевич М.М., Польдин О.В. Эффекты сообучения в высшем образовании: обзор теоретических и эмпирических подходов // Вопросы образования. 2011. №. 4. С. 106-123.
10. Докука С.В., Валеева Д.Р., Юдкевич М.М. Коэволюция социальных сетей и академических достижений студентов // Вопросы образования. 2015. №. 3.
11. Tinto V. Leaving College: Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition, second ed., Chicago: University of Chicago Press, 1993.
12. Pascarella E. T., Terenzini P. T. How college affects students. – San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2005. Т. 2.
13. Kuh G.D. et al. What matters to student success: A review of the literature // Commissioned report for the national symposium on postsecondary student success: Spearheading a dialog on student success. 2006.
14. Power C., Robertson F., Baker M. Success in higher education. Canberra: Australian Government Publishing Service. 1987.
15. Kobrin J.L., Patterson B.F., Shaw E.J. et al. Validity of the SAT for Predicting First-Year College Grade Point Average // College Board Research Report. No 2008-5. N.Y.: The College Board, 2008.
16. Хавенсон Т. Е., Соловьева А. А. Связь результатов Единого государственного экзамена и успеваемости в вузе // Вопросы образования. 2014. № 1. С. 176-199.
17. Польдин О. В. Прогнозирование успеваемости в вузе по результатам ЕГЭ // Прикладная эконометрика. 2011. Т. 1. № 21. С. 56-69.
18. Канторович Г.Г., Македонский А.Л., Замков О.О. Влияние результатов ЕГЭ на успеваемость студентов на примере НИУ ВШЭ. Доклад на научном семинаре ИНИИ НИУ ВШЭ 3 марта 2011 г. URL: [http://cinst.hse.ru/news/27397119.html] Дата просмотра: 10.05.2016.
19. Пересецкий А.А., Давтян М.А. Эффективность ЕГЭ и олимпиад как инструмента отбора абитуриентов // Прикладная эконометрика. 2011. №23 (3). С. 41–56.
20. Замков О.О., Пересецкий А.А. ЕГЭ и академические успехи студентов бакалавриата МИЭФ НИУ ВШЭ // Прикладная эконометрика. 2013. Т. 30. №. 2. С. 93-114.
21. Польдин О.В., Юдкевич М.М. Как школьные оценки и баллы ЕГЭ предсказывают успеваемость в вузе. Электронный ресурс. URL: [http://regconf.hse.ru/uploads/fa4d2636a635140e3e02dc378b19b6be24232128.pdf] Дата просмотра: 20.05.2016.
22. Польдин О. В. Предсказание успеваемости в НИУ ВШЭ по результатам ЕГЭ // В кн.: XII Международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества. В четырех книгах. Книга 2 / Отв. ред.: Е. Г. Ясин. Кн. 2. М.: Издательский дом НИУ ВШЭ, 2012. С. 373-383.
23. Hanushek E. Assessing the Effects of School Resources on Student Performance: An Update // Educational Evaluation and Policy Analysis. 1997. Т. 19. №2. P. 141–164.
24. Берестнева О.Г., Шаропин К.А. Построение моделей адаптации студентов к обучению в вузе // Известия Томского политехнического университета. 2004. Т.307. №5. С. 131–135.
25. Будук-оол Л.К., Айзман Р.И., Красильникова В.А. Динамика процессов адаптации к обучению студентов, проживающих в дискомфортном климатогеографическом регионе // Физиология человека. 2009. №4. С. 103–109.
26. Власова Т. А. Социально-психологическая адаптация студентов младших курсов к условиям обучения в вузе // Вестник ЧГПУ. 2009. №1. С. 13–22.
27. Калуженина Т.А. Субъективные критерии адаптации студентов первого курса к условиям обучения в вузе // Психология в экономике и управлении. 2009. №2. С.95–98.
28. Виноградова А.А. Адаптация студентов младших курсов к обучению в вузе // Образование и наука. 2008. №3(51). С. 37–48.
29. Горбунова Е. В. Адаптация студентов первого – третьего курсов бакалавриата / специалитета к университетской жизни // Universitas. 2013. Т.1. № 1. С. 48-64.
30. Горбунова Е. В. Влияние адаптации первокурсников к университету на вероятность их отчисления из вуза // Universitas. 2013. Т.1. № 2. С. 59-84.
31. Enochs W., Roland C. Social Adjustment of College Freshmen: The Importance of Gender and Living Environment // College Student Journal. 2006. №40 (1). P. 63–73.
32. Credé M., Kuncel N. R. Study habits, skills, and attitudes: The third pillar supporting collegiate academic performance // Perspectives on Psychological Science. 2008. Т. 3. №. 6. С. 425-453.
33. Hurtado S., Carter D.F., Spuler A. Latino Students Transition to College: Assessing Difficulties and Factors in Successful College Adjustment // Research in Higher Education. 1996. №37(2). Р.135–157.
34. Rendon L.I. Access in a Democracy: Narrowing the Opportunity Gap. / Paper presented at the Policy Panel on Access, National Postsecondary Education Cooperative. Washington, DC. 1998.