Preview

Vysshee Obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia

Advanced search

Development of scientific communication at technical university

Abstract

The article focuses on a topical problem of formation researcher’s communication skills. This problem is closely connected with the formation of scientific culture, academic writing,both in native language and in English. The authors adhere the position that this problem, especially referring to technical universities, can be solved by modeling the technology for academic skills formation, including academic reading, academic writing and also research speaking. The necessary step is creating at the university scientific environment that ensures scientific communication. This function can be delegated to a special sub-division such as thecentre for research communication development.

About the Authors

M. A. Fedorova
Omsk State Technical University
Russian Federation


A. M. Zavyalov
Omsk State Technical University
Russian Federation


References

1. Веснин А.Ю. О наукометрических показателях работы кафедры // Актуальные проблемы преподавания математики в техническом вузе: Материалы второй межвузовской научно-методич. конф. Омск: Полиграфический центр КАН, 2012. С. 53–58. 188 с.

2. Орлова Г.А. Практическая аналитика: анализ дискурса в университетском спецкурсе // Высшее образование в России. 2011. № 7. С. 127–133; Перлов А.М. Полемика об обучении научной работе // Высшее образование в России. 2012. № 7. С. 117– 130; Степанов Б.Е. Еще раз об «академическом письме»: критика академической критики // Высшее образование в России. 2012. № 7. С. 130–138.

3. Перлов А.М. «Чего хотеть» и «как объяснить»: эволюция курса по основам академической работы // Высшее образование в России. 2011. № 7. С. 133–140.

4. Киреева Л.В. Аннотирование и реферирование как основные аспекты формирования письменной компетенции у магистров . URL: http://www.kgau.ru/img/ konferenc/2010/g24.doc; Морозов В.Э. Культура письменной научной речи. М.: ИКАР, 2008. 268 с.; Нифонтов В.И., Козымина Е.Ю. От реферата – к научно-исследовательской работе // Методическое руководство для учащихся и педагогов по подготовке и написанию реферативных и научно-исследовательских работ. Екатеринбург: Гриф, 2005. 88 с.; Как написать и опубликовать статью в международном научном журнале: метод. рекомендации / Сост. И.В. Свидерская, В.А. Кратасюк. Красноярск: Сиб. федерал. ун-т, 2011. 52 с.

5. Bailey S. Academic writing: A handbook for international students. 2nd edition. London and New York: Routledge, 2006. 260 p.; Davis M. Scientific Papers and Presentations. Academic Press, 2004. 384 p.; Carpenter K. How to write a scientific article // The Journal of Paleontological Sciences: JPS.TD.07.0001. URL: www.aaps-journal.org

6. Maharsi I. The Academic Writing Experience of Undergraduate Industrial Technology Students in Indonesia // Global Perspectives, Local Initiatives: Reflections and Practices in ELT. National University of Singapore: Centre for English Language Communication, 2011. Р. 145-157. URL: www.nus.edu.sg/celc/research/books/3rdsymposium/000b-prelim.pdf

7. Wiwczaroski T.B. Report writing in ESP classes for advance d level students. URL: http:// www.date.hu/acta-agraria/2002-01i/troy.pdf

8. Li X.W. Macro plus micro approach to English academic writing // International Journal of research studies in language learning. 2013. April, Vol. 2. № 2. Р. 97–104.

9. Zafiri E.P., Panourgia E. Probing into academic writing: building student’s confidence to write // The Public Administration and Social Policies Review IV Year. 2012, June. No. 1(8). Р. 137–147. URL: www.uvvg.ro/ revad/files/nr8/13.%20Zafiri.pdf

10. Vekaric G., Jelić G. Challenges of academic writing in higher education institutions. URL: http://www.britishcouncil.org/serbia-eltanewsletter-2012-june-academic_corner-vekaric_jelic-2.doc.

11. Al-Khasawneh F. M. S. Writing for academic purposes: problems faced by Arab post-graduate students of the College of Business, UUM // ESP World. 2010. Issue 2 (28), Vol. 9. URL: http://www.esp-world.info; Al-Saadi S.H. Effective evaluation of students’ writing: an applied perspective // Professional and Academic English. Journal of the English for Specific Purposes Special Interest Group. Winter 2007 – Spring 2008. Issue 31. Р. 31–34; Sanghvi A. Teaching academic writing to EFL students // Professional and Academic English: Journal of the English for Specific Purposes Special Interest Group. Winter 2007 – Spring 2008. Issue 31. Р. 16–21.

12. 2. Uysa l H.H. The critical role of journal selection in scholarly publishing: A search for journal options in language-related research areas and disciplines // Journal of Language and Linguistic Studies. 2012. № 8 (1). Р. 50–95.

13. Шестак В.П., Шестак Н.В. Формирование научно-исследовательской компетенции и «академическое письмо» // Высшее образование в России. 2011. № 12. С. 115– 119.

14. Лытаева М.А. Талалакина Е.В. Academic skills: сущность, модель, практика // Вопросы образования. 2011. № 4. C. 178–201.

15. Федорова М.А., Завьялов А.М. Вовлечение: основы педагогической системы подготовки студентов технического вуза к научной деятельности. Омск: Изд-во ОмГТУ, 2012. 148 с.

16. Коваленко А. Публикуйся, или погибнешь // Сайт Томского политехнического университета. URL: http://news.tpu.ru/news/2012/04/27/6417-publikuysya,_ili_pogibnesh.html

17. Федорова М.А. Развитие системы научных коммуникаций в техническом вузе // Вестник ИрГТУ. 2012. № 8 (67). С. 362–366.

18. Завьялов А.М., Федорова М.А. Система подготовки студента технического вуза к научной деятельности : обоснование и предложения // Омский научный вестник. 2011. № 1. C. 89–92.


Review

Views: 224


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-3617 (Print)
ISSN 2072-0459 (Online)