Preview

Vysshee Obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia

Advanced search

“SUSTAINABLE DEVELOPMENT” AS THE MODERN OBJECTIVE OF ENGINEERING EDUCATION

Abstract

In this paper we propose to consider the purpose of engineering education as opportunities to improve the quality of humankind’s life (in the framework of «sustainable development»). It is proposed coordination of teacher training at the Centers for Engineering Education IGIP for this purpose, as well as the need to address this preparation to the problems of engineering education in Russia.

About the Author

Vyacheslav M. Prikhodko
State Technical University – MADI
Russian Federation


References

1. Приходько В.М., Петрова Л.Г., Соловьев А.Н., Макаренко Е.И. О деятельности Российского мониторингового комитета IGIP // Высшее образование в России. 2011. № 12. С. 39–47; Сазонова З.С. Центр инженерной педагогики МАДИ: актуальные задачи // Высшее образование в России. 2010. № 11. С. 77–82.

2. Президентская программа повышения квалификации инженерных кадров на 2012–2014 годы. URL: http://www.news.kremlin.ru/media/events/files/41d3e9dc62c0fe48ebce.pdf

3. Приходько В.М., Петрова Л.Г., Соловьев А.Н., Макаренко Е.И. Значение международного сотрудничества вузов для интеграции российского высшего технического образования в мировое образовательное пространство // Вестник Тверского государственного университета. 2011. № 26. С. 141–151.

4. Приходько В.М., Петрова Л.Г., Соловьев А.Н. Новый формат реализации задач международной интеграции инженерного образования // Высшее образование в России. 2013. № 8–9. С. 18–24.

5. Melezinek A., Auer M. IGIP and the Trends in Engineering Education // Высшее образование в России. 2011. № 12. С. 36–39.

6. Ауэр М., Приходько В.М. К предстоящему Международному симпозиуму по инженерной педагогике: Казань – 2013 // Высшее образование в России. 2012. № 11. С. 63–67.

7. Барабанова С.В., Кайбияйнен А.А. Филлах – Казань: глобальные тренды инженерного образования // Высшее образование в России. 2012. № 11. С. 76–81.

8. Приходько В.М., Соловьев А.Н. IGIP и тенденции инженерной педагогики в России и в мире // Высшее образование в России. 2013. № 6. С. 26–32.

9. Prikhodko V., Solovyev А. Training of international engineering educators according to the new IGIP curriculum // 16th International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL). Kazan, 25–27 Sept., 2013. Kazan: KNRTU, 2013. P. 299–305. URL: http://ieeexplore.ieee.org/xpl/conferences.jsp

10. Melezinek A., Prikhodko V., Solovyev A. Update of the IGIP Curriculum for Technical Universities’ Teacher Training // Дополнительное профессиональное образование в стране и в мире. 2013. № 5. С. 35–37.

11. Качество жизни // Новая философская энциклопедия: В 4 т. Т. 2. М.: Мысль. 2010. С. 237.

12. Aleksandrov A.A., Devisilov V.A. Conceptual and Didactic Bases of Engineering Skills Training in the Safety Area // 16th International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL). Kazan, 25–27 Sept., 2013. Kazan: KNRTU, 2013. P. 413–420. URL: http://ieeexplore.ieee.org/xpl/conferences.jsp

13. Sobolev A. Problems and Prospects of Engineering Personnel Training in the Russian Federation // 16th International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL). Kazan, 25–27 Sept., 2013. Kazan: KNRTU, 2013. Р. 574–575. URL: http://ieeexplore.ieee.org/xpl/conferences.jsp


Review

Views: 170


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-3617 (Print)
ISSN 2072-0459 (Online)