Preview

Vysshee Obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia

Advanced search

Teaching quality assessment in higher education institution within the context of students’ perceptions of teachers (sociological study experience)

Abstract

The empirical basis of the paper is formed by the findings of the survey of the students ofone of the departments of Moscow State University conducted by the Institute for Complex Research in Education of the Lomonosov Moscow State University. Students’ perceptions of the teachers are analyzed with regard to the impact on them of the economic and symbolic factors of identity (within the frames of the graded model of the stages of perception). Possibility of the content interpretation of the students’ assessments of their teachers is suggested to theorganizers of the educational process as a part of the teaching quality monitoring.

About the Authors

I. . Zelenev
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


S. . Tumanov
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


References

1. Меркулова О.П. Проблемы оценивания учебного процесса студентами // Высшее образование в России. 2012. № 2 . С. 18–24.

2. Введенский В.Н. Социальный контроль деятельности преподавателей высшей школы // Высшее образование в России. 2012. № 4. С.120–126.

3. Скарабис М., Шульце Р., Шефер Б. Роль экономических и символических факторов идентичности в формировании отношения к чужим группам // Психология. 2004. Т. 1. № 1. С. 52–69.

4. Шефер Б., Скарабис М., Шлёдер Б. Социально-психологическая модель восприятия чужого: идентичность, знание, амбивалентность // Психология. 2004. Т. 1. №1. С. 24–51.

5. Туманов С.В. Опыт социологического исследования качества образования в МГУ. // Качество университетского образования: состояние, проблемы, перспективы. М.: Диалог культур, 2010. С. 68–80.

6. Зеленев И.А., Прохода В.А. О критериях оценки качества преподавания и построении рейтинга преподавателей в вузе (опыт социологического исследования) // Образование от М.В. Ломоносова до наших дней / Под ред. В.А. Садовничего. М., 2012.


Review

Views: 176


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-3617 (Print)
ISSN 2072-0459 (Online)