Preview

Vysshee Obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia

Advanced search

UNCLAIMED “DEMANDED PROFESSION” IN THE CAREERS OF LAW GRADUATES

Abstract

The system of legal education has been developing to a greater extent under requirements of the market, going out of professionals’ control. In the condition of uncontrolled growth the processes ofde ter ior ation of quality, under utilization of vocational education capacity and professional development take place. The study of this problem focuses on deformation of the careers of graduates with higher legal education, who have given up their specialty, and on the potential of this type of higher education to be the basis for transforming professional careers in other fields of activity. The research is based on the data of semi-structured interviews with graduates of law schools that do not work by a chosen profession. The circumstances of the choice of legal education and reasons of giving up the chosen profession are analyzed. It is also important to consider the resources of legal education for developing of professional careers in new areas.

About the Author

Irina P. Popova
Institute of Sociology of Russian Academy of Sciences
Russian Federation


References

1. Российский статистический ежегодник. М.: Росстат, 2012.

2. Кочкаров Р.М. Юридическое образование в контексте реформ // Alma mater. Вестник высшей школы. 2013. № 10.

3. Чашин А.Н. Профессиональная карьера юриста. М.: Дело и Сервис, 2009.

4. Топорнин Б.Н. Высшее юридическое образование в России: проблемы развития. М.: Изд-во ИГиП РАН, 1996.

5. О численности и потребности организаций в работниках по профессиональным группам на 31 октября 2012 г. (по результатам выборочного обследования организаций). URL: http://www.gks.ru/free_doc/2013/potrorg/potr12.htm

6. Гимпельсон В.Е., Капелюшников Р.И., Карабчук Т.С., Рыжикова З.А., Биляк Т.А. Выбор профессии: чему учились и где пригодились? // Препринт WP3/2009/03, Серия WP3 2009. М.: ГУ ВШЭ. С. 41–42.

7. Натхов Т., Полищук Л. Инженеры или юристы? Институты и спрос на высшее образование // Вопросы экономики. 2012. №10. С. 30–51.

8. Коллинз Р. Четыре социологических традиции. М.: Территория будущего, 2009. 318 с.

9. Шарова Е.Н., Мулина Т.В. Профессиональное самоопределение молодежи в условиях социокультурной трансформации российского общества (региональный аспект) // Журнал социологии и социальной антропологии. 2010. С. 50–68.

10. Попова И.П. Профессиональный выбор: влияние культурных ресурсов семьи // Социологические исследования. 2013. №11. С. 130–140.

11. Константиновский Д.Л. Качественное образование: ресурс и его использование // Россия реформирующаяся. Вып. 11. / Отв. ред. М.К. Горшков. М.: Новый хронограф, 2012. С. 202–212.

12. Чередниченко Г.А. Образовательные траектории и профессиональные карьеры (на материалах социологических исследований молодежи ). М.: Ин-т социологии РАН, 2012.

13. Бурлуцкая М.Г. Высшее образование как лифт социальной мобильности: ожидания выпускников и реалии современного общества // Социология образования. 2012. № 9. С. 87–96.

14. Сумской Д.А. Проблемы юридического образования // ЕврАзЮж. 2009. № 6 (13)

15. Петров А.В., Горбатова М.К. Основные тенденции развития высшего юридичес0 кого образования в современной России. Н. Новгород: Изд0во ННГУ, 2007.

16. Куликов В. Право – пригоден. Юристов заставят сдавать экзамены на право ра0 ботать по профессии право // Российская газета. 2013. 17 июля. N6130.

17. Барщевский М. Приемлема ли в России Болонская система? (Интервью с Н. Бондарем) // Российская газета. Юридическая неделя. 2013. 7 марта. N6026.


Review

Views: 341


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-3617 (Print)
ISSN 2072-0459 (Online)