Preview

Vysshee Obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia

Advanced search

THE PRACTICE OF UNIVERSITY’S ACADEMIC TEACHING STAFF FORMATION AND PROFESSIONAL COMPETENCES DEVELOPMENT OF THE LECTURERS ABROAD

Abstract

The problem of professional competency assessment of the academic teaching staff is very important for all the higher educational institutions of the global educational system. There are special research centers for developing methodological recommendations and best practices with abroad list of criteria being a contributory factor for unbiased assessment of lecturer’s scientific, innovative and teaching potential in the USA and European Union countries. As for the Russian Federation, it should be noted that in terms of higher education institutions we rarely use assessment criteria to estimate the competency and expertise of academic teaching staff. Therefore it’s necessary to adopt the leading countries’ experience and implement it in the Russian higher educational institutions in order to estimate the effectiveness of lecturers’ teaching activities and foster his professional and career promotion.

About the Author

Igor N. Kim
Far Eastern State Technical Fisheries Universit
Russian Federation


References

1. Альтбах Ф. Дж. Прошлое, настоящее и будущее исследовательских университетов // Дорога к академическому совершенству. Становление исследовательских университетов мирового класса. М.: Весь Мир, 2012. С. 11–34.

2. Гретченко А.И., Гретченко А.А. Болонский процесс: интеграция России в европейское и мировое образовательное пространство. М.: КНОРУС, 2013. 430 с.

3. Ким И.Н. Кадровая политика при переходе на ФГОС // Высшее образование в России. 2011. № 6. С. 9–15.

4. Прахов И. Академические контракты и заработная плата профессора: преподавать, исследовать, управлять? // Контракты в академическом мире. М.: Изд-во ВШЭ, 2011. С. 303–331.

5. Салми Д. Дорога к академическому совершенству: извлеченные уроки // Дорога к академическому совершенству. Становление исследовательских университетов мирового класса. М.: Весь Ми р, 2012. С. 341–366.

6. Финкельштейн М. Дж. Заработная плата в системе высшего образования США: влияние типа вуза и дисциплинарной области // Как платят профессорам? Глобальное сравнение систем вознаграждения и контрактов. – М.: Изд-во ВШЭ, 20 12. С. 315–328.

7. Bair J. Hiring Practices in Finance Education: Link ages among Top-ranked Graduate Programs // Journal of Economics and Sociology. 2003. Vol. 62. № 2. P. 429–443.

8. OECD. The path to quality teaching in higher education, 2008. P. 1–50.

9. Calaguas G.M. Teacher effectiveness scale in higher education; development and psycho-metric properties // International Journal of Research Studies in Education. 2012. Vol. 1. № 1. P. 1–18.

10. Berk R.A. Survey of 12 Strategies to Measure Teaching Effectiveness / / International Journal of Teaching and Learning in Higher Education. 2005. Vol. 17. № 1. P. 48–65.

11. Spooren P., Mortelmans D., Denekens J. Student evaluation of teaching quality in higher education: development of an instrument based on 10 Likert – scales // Assessment and Evalution in Higher Education. 2007. Vol. 32. № 6. P. 667–679.

12. Розин В.М. Образование в условиях модернизациии неопределенности. М.: ЛИБРОКОМ, 2013. 80 с.

13. Юревич М.А. Зарубежная практика оценки профессиональной деятельности преподавателей системы высшего профессионального образования // Наука. Инновации. Образование. М.: Языки славянской культуры, 2012. Вып. 12. С. 115–128.

14. Юревич М.А. Методики оценки педагогических кадров в высшей школе в Европе, США и Австралии // Образовательные технологии. 2013. № 2. С. 104–115.

15. Чухломин В.Д. Конкурсный отбор и требования к преподавателям. Из опыта американской школы бизнеса // Бизнес-образование. 2011. № 1. С. 81–85.

16. Чухломин В.Д. Аттестация преподавателей. Из опыта американской школы бизнеса // Бизнес-образование. 2012. № 1. С. 48–51.

17. Twombly S.B. Values, Policies and Practices Affecting the Hiring Process for Fulltime Arts and Sciences Faculty in Community Colleges // Journal of Higher Education. 2005. Vol. 76. № 2. P. 423–447.

18. Альтбах Ф., Райсберг Л., Пачеко И. Академическое вознаграждение и контракты: мировые тенденции и реалии // Как платят профессорам? Глобальное сравнение систем вознаграждения и контрактов. М.: Изд-во ВШЭ, 2012. С. 15–35.

19. American Association of State Colleges and Universities (AASCU). Value – Added Assessment: Accountability’s New Frontier. – Perspectives, 2006. P. 1–16.

20. Weinberg B.A., Belton M.F., Masanori H. Evaluating Teaching in Higher Education // Journal of Economic Education. 2009. Vol. 40. № 3. P. 227–261.


Review

Views: 272


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-3617 (Print)
ISSN 2072-0459 (Online)