Студенческие видеофильмы в обучении английскому языку
Abstract
Технология создания студенческих фильмов при обучении иностранным языкам не имеет широкого распространения в Российских вузах, тогда как в зарубежной практике она успешно развивается и находит свое применение на различных уровнях обучения и в разных предметных областях.В статье анализируется практический опыт использования технологии создания студенческих видеофильмов в процессе изучения иностранного языка, описываются этапы работы над проектом и предлагаются критерии оценивания данного вида деятельности. Такие творческие профессионально-ориентированные проекты повышают мотивацию и потребность не только изучать язык, но и активно пользоваться им для решения академических и профессиональных задач.
About the Authors
Ирина АбрамоваRussian Federation
Ольга Шерехова
Russian Federation
Елена Шишмолина
Russian Federation
References
1. Литература
2. The EF English Proficiency Index 2015 [Indeks vladeniya anglijskim yazykom 2015] // [Electronic resource]. – Available at: http://www.ef-russia.ru/epi/regions/europe/russia
3. Абрамова И. Е., Шерехова О. М., Шишмолина Е. П. Тревожность как негативный фактор при изучении иностранного языка студентами-нелингвистами // Вестник Костромского государственного университета им. Н.А. Некрасова. 2016. № 3. С. 168 – 171.
4. Jarvinen Michael K., Jarvinen Lamis Z. Elevating Student Potential: Creating Digital Video to Teach Neurotransmission // The Journal of Undergraduate Neuroscience Education (JUNE), Fall 2012, 11(1). [Electronic resource]. – Available at: http://www.funjournal.org/wp-content/uploads/2015/09/jarvinen_11_1_a6_a11.pdf
5. Matthew Kearney, Sandy Schuck //Students in the Director’s Seat: Teaching and Learning with Student-generated Video // [Electronic resource]. – Available at: http://ro.uow.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1003&context=fld
6. Hutchison D. The Student Filmmaker Enhancing Literacy Skills through Digital Video Production // What Works? Research Into Practic Research Monograph # 39 March 2012. [Electronic resource]. – Available at: http://www.edu.gov.on.ca/eng/literacynumeracy/inspire/research/WW_StudentFilmakers.pdf
7. Greene Henry, Crespi Cheryl THE VALUE OF STUDENT CREATED VIDEOS IN THE COLLEGE CLASSROOM – AN EXPLORATORY STUDY IN MARKETING AND ACCOUNTING // International Journal of Arts & Sciences, 5(1) 2012, р. 273-283. [Electronic resource]. – Available at:http://www.internationaljournal.org/images/Greene.pdf
8. Penn Project Showcases Student Created Video Projects in Teaching and Learning October 26, 2010, Volume 57, No. 09 [Electronic resource]. – Available at: http://www.upenn.edu/almanac/volumes/v57/n09/video.html
9. Samia Naqvi Student Created Digital Video and Language Learning: Voices from Omani Classrooms Third 21st CAF Conference at Harvard, in Boston, USA. September 2015, Vol. 6, Nr. 1 [Electronic resource]. – Available at: http://www.21caf.org/uploads/1/3/5/2/13527682/24_navqi.pdf
10. Shaunna Smith (Re)Counting Meaningful Learning Experiences: Using Student-Created Reflective Videos to Make Invisible Learning Visible During PjBL Experiences. // Interdisciplinary Journal of Problem-Based LearningPublished [Electronic resource]. – Available at: http://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1541&context=ijpbl
11. Хамедова Г.Н. К проблеме формирования мотивации изучения иностранного языка у студентов неязыковых специальностей // Вестник Оренбургского государственного университета. 2012. №2 (138), с. 280-285. [Электронный ресурс] URL: http://vestnik.osu.ru/2012_2/48.pdf
12. Мильман В. Э. Внутренняя и внешняя мотивация учебной деятельности // Вопросы психологии. [Электронный ресурс]. URL: http://www.voppsy.ru/issues/1987/875/875129.htm
13. References
14. The EF English Proficiency Index 2015 [Indeks vladeniya anglijskim yazykom]. Available at: http://www.ef-russia.ru/epi/regions/europe/russia
15. Abramova, I. E. Sherehova, O. M., Shishmolina E. P. (2016). Trevozhnost' kak negativnyj faktor pri izuchenii inostrannogo jazyka studentami-nelingvistami [Teaching students to speak English: foreign language anxiety]. Vestnik Kostromskogo gosudarstvennogo universiteta im. N.A. Nekrasova. [Bulletin of Kostroma State University]. No. 3. pp. 168 – 171. (In Russ., abstract in Eng.).
16. Jarvinen Michael K., Jarvinen Lamis Z. (2012). Elevating Student Potential: Creating Digital Video to Teach Neurotransmission. The Journal of Undergraduate Neuroscience Education (JUNE). No 11, Fall 2012. [Electronic resource]. Available at: http://www.funjournal.org/wp-content/uploads/2015/09/jarvinen_11_1_a6_a11.pdf (accessed 20.03.2017)
17. Matthew Kearney, Sandy Schuck //Students in the Director’s Seat: Teaching and Learning with Student-generated Video. Available at: http://ro.uow.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1003&context=fld (accessed 20.03.2017)
18. Hutchison D. (2012) The Student Filmmaker Enhancing Literacy Skills through Digital Video Production. // What Works? Research Into Practic Research Monograph # 39 March. Available at: http://www.edu.gov.on.ca/eng/literacynumeracy/inspire/research/WW_StudentFilmakers.pdf (accessed 20.03.2017)
19. Greene Henry, Crespi Cheryl (2012) The Value of Student Created Videos in the College Classroom – an Exploratory Study in Marketing and Accounting. International Journal of Arts & Sciences. No. 5(1), pр. 273-283. Available at:http://www.internationaljournal.org/images/Greene.pdf (accessed 20.03.2017)
20. Penn Project Showcases Student Created Video Projects in Teaching and Learning (2010) October 26, Volume 57, No. 09. Available at: http://www.upenn.edu/almanac/volumes/v57/n09/video.html (accessed 20.03.2017)
21. Samia Naqvi (2015) Student Created Digital Video and Language Learning: Voices from Omani Classrooms Third 21st CAF Conference at Harvard, in Boston, USA. September, Vol. 6, No. 1. – Available at: http://www.21caf.org/uploads/1/3/5/2/13527682/24_navqi.pdf (accessed 20.03.2017)
22. Shaunna Smith (Re)Counting Meaningful Learning Experiences: Using Student-Created Reflective Videos to Make Invisible Learning Visible During PjBL Experiences. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning Published. Available at: http://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1541&context=ijpbl (accessed 20.03.2017)
23. Danilova O. A., Konova D. V., Dukin R. A. Rol’motivatsii v izuchenii inostrannykh yazykov [The role of motivation in language learning]. Available at: http://study-english.info/article018.php(accessed 9.04.2017).
24. Mil'man V. Je. (1986) Vnutrennjaja i vneshnjaja motivacija uchebnoj dejatel'nosti [Internal and External motivation of Learning Activity] Voprosy psihologii. Available at: http://www.voppsy.ru/issues/1987/875/875129.htm (accessed 9.04.2017) (In Russ.)