Preview

Высшее образование в России (Vysshee obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia)

Расширенный поиск

ОПТИКА ВЗГЛЯДА НА БУДУЩЕЕ (статья 3)

Аннотация

Следуя за тематикой IX XIEQAF, статья анализирует влияние новой педагогической парадигмы (From Teaching to Learning) на изменения в высшем образовании и формирование новой методологии обеспечения качества. В Европе складывается новая внутривузовская институция – тьюторская поддержка студентов, развивается практика оценок профессионально-ориентированного бакалавриата, изменяется инструментарий государственной политики в высшей школе. Авторы прослеживают развитие практики опросов студентов и выпускников, а также знакомят читателя с результатами проекта t4SCL, направленного на разработку устойчивых стратегий и методов студентоцентрированного обучения. Выявляется направленность X и XI EQAF на изучение трендов развития высшего образования на ближайшие десятилетия, выявляется динамика изменения ментальности в высшем образовании, произошедшая за время проведения EQAF.

Об авторах

В. И. Байденко

Россия
БАЙДЕНКО Валентин Иванович – доктор педагогических наук, профессор


Н. А. Селезнёва

Россия
СЕЛЕЗНЁВА Надежда Алексеевна – доктор технических наук, профессор


Список литературы

1. Changing education – QA and the shift from teaching to learning. 9th European Quality Assurance Forum. URL: http://www.eua.be/activities-services/events/past/2014/EQAF2014/Home.aspx

2. GonЗalves I., Lucas A., Moura G., Sereno P. Tutoring Support Office: increasing teacherstudent contact in higher education, promoting a shift from teaching to learning? URL: http://eua.be/Libraries/eqaf-2014/Ia_2_Goncalves_Lucas_Moura_Sereno.pdf?sfvrsn=0

3. Kolster R., Westerheijden Don F., Frederiks M. Learning for employability: Integrating employability into professional bachelor programmes and quality assurance in four higher education systems. URL: http://www.eua.be/Libraries/eqaf-2014/Ia_3_Kolster_Westerheijden_Frederiks.pdf?sfvrsn=0

4. Harrison T. Assuring and enhancing teaching and learning through effective alignment of internal and external review methods. URL: http://eua.be/Libraries/eqaf-2014/Ia_5_Harrison.pdf?sfvrsn=0

5. Kerдnen H., Holm E Students’ role in quality enhancement – a reflection of functional stupidity or an implication of “Quality as Practice”? URL: http://eua.be/Libraries/eqaf2014/Ib_2_Kerдnen_Holm.pdf?sfvrsn=0

6. Eriksson S., HyЦtynen P. Teini J. -P. Student feedback gathered by the trade unions – much needed perspective on employability? URL: http://eua.be/Libraries/eqaf-2014/Ib_3_Eriksson_Hyotynen_Teini.pdf?sfvrsn=0

7. Halford E., Lea J. From teaching to learning: how quality assurance in UK higher education has responded to this shift by promoting a culture of enhancement. URL: http://eua.be/Libraries/eqaf-2014/Ib_6_Halford_Lea.pdf?sfvrsn=0

8. Kazoka A., Nordal E. Student-centred learning and quality education: the implementation of student-centred learning in quality assurance procedures. URL: http://eua.be/Libraries/eqaf2014/II_3_Kazoka_Nordal_Student_centred_paper.pdf?sfvrsn=0

9. Leetz F., Kastelliz D. Quality audits – fit for purpose?Student-centred learning, teaching and assessment and external reviews of higher education institutions’ internal quality management. URL: http://eua.be/Libraries/eqaf-2014/III_3_Leetz_Kastelliz_Quality_audits_paper.pdf?sfvrsn=0

10. Student-Centred Learning. Toolkit for students, staff and higher education institutions ESU. Brussels, October 2010. URL: http://www.esib.org/documents/publications/SCL_toolkit_ESU_EI.pdf).

11. Новая парадигма обеспечения качества высшего образования: По материалам Европейских форумов по обеспечению качества высшего образования: 2006–2011 гг.: В 2 ч. Ч. 1 / Науч. ред. В.В. Минаев, Н.А. Селезнева; Отв. ред. О.Л. Ворожейкина, Я.Л. Мелкова и др.; Пер. с англ. Л.Ф. Пирожковой, Е.Н. Карачаровой и др. М.: РГГУ, 2013. 414 с.; Ч. 2 / Науч. ред. В.В. Минаев, Н.А. Селезнева; Отв. ред. О.Л. Ворожейкина, Я.Л. Мелкова и др.; Пер. с англ. Л.Ф. Пирожковой, Е.Н. Карачаровой и др. М.: РГГУ, 2013. С. 421–971 [New paradigm of quality assurance in higher education: based on the European Quality Assurance Forums 2006–2011. Part 1: Eds.: V.V. Minaev, N.A. Selezneva, O.L. Vorozheikina, Ya.L. Malkova et al. Transl. from English by L.F. Pirozhkova, E.N. Karacharova et al. Moscow, Russian State Univ. for the Humanities, 2013, 414 p.; Part 2: Eds.: V.V. Minaev, N.A. Selezneva, O.L. Vorozheikina, Ya. L. Malkova et al. Transl. from English by L.F. Pirozhkova, E.N. Karacharova et al. Moscow, Russian State Univ. for the Humanities, 2013, pp. 421-971. (In Russ.)].

12. Ingle S. Quality assurance for teaching and learning: evolution and revolution. URL: http://eua.be/Libraries/eqaf-2014/IVb_6_Ingle.pdf?sfvrsn=0

13. Yerevan Communiquй. Final version. URL: http://bologna-yerevan2015.ehea.info/files/YerevanCommuniqueFinal.pdf

14. Taking stock and looking forward. 10th European Quality Assurance Forum. URL: http://www.eua.be/activities-services/events/event/2015/11/19/default-calendar/10th-european-quality-assuranceforum-taking-stock-and-looking-forward


Рецензия

Просмотров: 573


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-3617 (Print)
ISSN 2072-0459 (Online)